Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

zaterdag 17 maart 2018

Overdaad aan het niets

Heetste en laagste plek op aarde; zomers regelmatig ver boven de veertig graden en nauwelijks natuurlijk groei.  en dan, zomaar, ruim tien enorme hotels waar minstens honderd euro per overnachting moet worden neergeteld.  en ze zijn regelmatig volgeboekt....

Heus!  Tegenwoordig veel bezoekers uit Rusland....

Ruimhartig palmen aangebracht

Geriefelijke onderkomens

schitterende bloei


Zelfs vogels komen er op af...

Enorme ontbijtbuffetten, van 7 tot 12 uur in de morgen 





land van melk en honing; alles kosher; het ontbreekt aan niets.

...en tussen het schaken door....

bezoek ik het water in de zoutpan

het water staat hier ca 10 meter boven de spiegel van de Dode Zee

..en dit is ooit de plek geweest waar ik veertig jaar terug regelmatig te vinden was; thans prijs gegeven aan het water....


..op weg naar Sdom, naar de vrouw van Lot...

Ziehier...

Ooit door iemand zo genoemd die er onder in 1955 een koffiehuisje (zie onder) begon.  Echter, begin jaren zeventig verpletterde een grote steen het optrekje van de uitbater; allen zaten buiten, niemand raakte gewond, maar het was wel 't einde van het etablissement De vrouw van Lot; het natuurlijke monument echter bleef....



prachtige patronen; in de verte de hotelketen

het pompstation, nog een overblijfsel van mijn herinnering


langs het meer zowaar een fietspad

Vanuit mijn kamer, zeven hoog....




Waar destijds zee was is nu het kanaal.....



Massada; wie goed kijkt neemt het slangenpad waar....

nabij Massada, duidelijk te zien dat hier ooit eens "zee" was

Ooit reed ik vlak langs het water; het water is echter 10 meter gezakt en nog slechts in de verte te zien...



vreemde woestijnvogel

...niets dus....

in de verte de ware zee die steeds verder krimpt

dit boompje verdraagt jaar in jaar uit dik veertig graden zonder welhaast geen regenval

Géén witte platen hier....

...en een wat merkwaardig koppelstel



de installatie die water uit de dode zee in de tien meter hoge zoutpan pompt, waardoor de verderop gelegen hotels hun bestaansrecht aan te danken hebben....


zonneopkomst...


...zelfs mijn klompen blijven op de zee drijven.....

overal zoutafzetting....


Neveh-Zohar, ervoor, in het water, de plek waar ik ooit regelmatig toefde


de wadi

die soms een enorme watervloed naar de zee doet stromen

dan ga ik heen...

en zwaai vaarwel....


VAARWEL......, mijn zee...