Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

zondag 18 maart 2018

Woestijnschaak

De oude herdersstad.  Op elke pakweg 20.000 inwoners één Grootmeester, schaakgrootmeester, welteverstaan.

Nergens anders ter wereld is de schaakgrootmeesterdichtheid zo groot als in het stadje waar een paar duizend jaar geleden Abraham een waterbron sloeg en het de zevenbron noemde.

Een vergelijk:  in de Russische schaaksteden Moskou en Sint-Petersburg is de dichtheid aanmerkelijk minder: Eén Grootmeester op 170.000 Moskovieten en één GM op de 215.000 Sint-Peterburgers en het is te danken aan de gedrevenheid van de enkele maanden geleden overleden Elyauha Levant dat het in dat eeuwenoude herdersstadje aan de noordzijde van de Negev-woestijn zover heeft mogen komen.

Na mijn afscheid van de stervende, ja, Dode Zee, vertrok ik naar dat stadje waar Bedoeïenen, Arabieren en Joden voortreffelijk weten samen te leven: Bee'r-Sheva en bezocht een dag lang The E. Levant Chess Center.


Al direkt bij mijn aankomst liep ik reeds de eerste Grootmeester tegen het lijf, Alon Greenfeld die blijkbaar net zijn partij gewonnen had en reeds huiswaarts keerde.

Aangekomen viel mij de eer te beurt enkele partijen te spelen waarvan ik er slechts ééntje wist te winnen, maar de twee anderen jammerlijk verloor.


Ondertussen sloeg ik de zaal gade die vol hing met vele schaakgerelateerde foto's


GM Alon Greenfeld



Het blijkt dat deze schaakclub elke dag open is; ook op de zaterdag wat inhoud dat de stukken en borden nooit opgeruimd behoeven te worden.  Aan het einde van elke schaakdag worden de stukken in de beginstand op het bord geplaatst zodat er na opening van de club meteen kan worden aangevangen.


Na enkele uren toeven en na het behalen van het bescheiden resultaat legde ik de muren op de foto vast en had nog een klein schaakkundig onderhoud met de huidige "directrice" van de club, de WGM Ilana David-Glas.  Zo vernam ik van wat Joodse schaakregeld met betrekking tot het  zogenaamde "othodokse" deel van de bevolking. Beroepsmatig spelen is op de Sjabbath niet geoorloofd; Zo weigerde Samuel Reshevsky op de Sjabbath te spelen.

Ilana David, WGM
Anderen, vooral amateurs, spelen wel op de Sjabbath maar dan alleen met een nog analoge klok; spelen met een elektrisch uurwerk waarbij steeds op elektronische wijze het uurwerk wordt aangezet, is voor hen niet toegestaan.

Ook kwam ik er achter dat rondom de meeste borden andere letters voor de notatie worden vermeld....

Ondertussen werd mij verteld dat ook  dat in héél vroegere tijden ook Ben Gurion aan de club verbonden is geweest en er regelmatig heeft geschaakt; een indrukwekkende foto sierde er de muur mee.







Toch bijzonder, een dergelijke notatie.  

Reeds was de avond gevallen wanneer ik de club verliet; met een bijzondere ervaring rijker omdat ik de gelegenheid kreeg in een serieuze partij woestijnschaak.

Schaken in de woestijn, tegen een jonge schaakvriend Alon die een stuk beter wist te schuiven dan ik. 



Aldus, Ome Willem.