Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

dinsdag 16 februari 2010

Frankrijk-Italië.

Dat was wel schrikken toen ik vanmorgen wakker werd en naar de buitentemperatuurmeter keek en ik dubbele cijfers onder nul ontwaarde waarmee de lol er voor mij eigenlijk al af was, temeer daar even later min dertien in beeld kwam! Maar goed, zo voltooide ik het eerste stuk tot en met Chaumont wat tegenwoordig een stuk eenvoudiger rijdt dan vroeger en het is jammer dat je van herinneringen geen foto's kan maken, want voorheen moest je niet alleen Vitry le Francois en Saint Dizier door, maar ook een stuk of tien dorpjes, zoals Gudmont, Laneuville, Rachecourt, Chatonrupt, Fronville, Rouvroy en zo meer en dat was altijd een waar rijgenoegen. Bij Chaumont in de vrieskoude maar eens de snelweg op en die dit keer, geheel tegen mijn gewoonte, uitgereden tot Macon-sud, aldaar afgeslagen en langs een goede wijnboer gereden omdat het kostelijke nat wat deze heer in flessen weet te stoppen bij mij thuis op was en ik hoognodig mij weer een nieuwe voorraad aan moest schaffen. Nadat ik een paar dozen zwavelvrije Morgon, alsmede natuurzuivere Beaujelais van de familie La Pierre -want zo heet de wijnboer- in de kar had gezet snel naar Villefrance gereden waar het overgrote deel werd gelost bij zo,n bedrijf waar je eerst aan allerlei onzinnige protocollen moet voldoen zoals een veiligheidsfilmpje kijken, veiligheidskleding aantrekken, formulier invullen etc. etc.
Toen ze mij vroegen om veiligheidsschoenen aan te trekken overhandigde ik een TNO-formulier in het frans waarin is opgenomen dat sabot bois ruimschoots voldoen aan de eisen die aan veiligheidsschoenen worden gesteld zodat ik mijn klompen aan kon houden.
Daarna naar Saint Genis Laval gereden om de laatste palletten te lossen. De hele tijd bleef de temperatuur op ongewone wijze voor hier onder de nul, ondanks dat de zon nu even scheen.
Welaan, nadat ik bij een groentenhandel een paar soorten lekker fris fruit voor het middageten had gekocht ben ik rond de middag Lyon uitgereden op weg richting Chambery en toen ik die prachtig gelegen alpenstad voorbij reed de borden Albertville aangehouden en vóór Albertville rechts af geslagen het dal in waar beroemde passen zoals de Madelaine, Glandon, Galibier en Isseran beginnen. Maar natuurlijk zijn al die passen nu gesloten en met mijn vrachtwagen kan ik er toch niet overheen zodat ik aan het einde van het dal de tunnel, de Frejus-tunnel, in reed alwaar het in het midden wel 22 graden was. Het is omdat het daar donker is, stinkt en er een stopverbod geld, anders had ik misschien even gestopt om van de aangename temperatuur te genieten! Aan de italiaanse kant van de tunnel maar even halt gehouden voor een kopje cappucino en een panini en daarna naar beneden afgezakt, Torino (turijn) en Asti voorbij en voor Allesandria gestopt.
Op dit moment regent het en buiten is het net boven nul en daardoor kom ik langzaam de koudepressie te boven. Regendruppels tikken gezellig op het blikken dak van mijn groene blikken hut. Regen, gelukkig regen. Géén sneeuw!

Aldus schreef ome Willem.
---