Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

maandag 19 maart 2018

De leeuwenzoon

Net als ik had hij, naast het schaakspel, een bijzondere bewondering voor de barre woestijn.

In de jaren 1953 en '54 verbleef hij daar permanent, en ook nadat hij in 1970 zich rond zijn tachtigste terugtrok uit het openbare leven; toen vestigde hij zich in Sde Boker, niet ver van Mitzpe Ramon en midden in de Negev-woestijn waar ik in de kort-afgelopen tijd enige dagen rondzwierf.

Bij zijn aankomst in 1906 in het Brits-Palestijnse mandaatgebied nam hij zijn nieuwe naam aan; Ben-Gurion wat Zoon van de Leeuw, of, nog beter, Zoon van een jonge leeuw betekend; de niet in alle opzichten onomstreden Leeuwenzoon is voor de staat Israël van grote betekenis geweest; nauwelijks een week geleden reed ik langs zijn woonplaats waar onderstaande tekst op de muur geschreven staat.




waarom weet ik niet, maar een tijdlang bleef ik voor het muurtje staan en las enkele keren de opgetekende takt.  Toen verdween ik weer de woestijn in.

Aldus schreef ome Willem