Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

dinsdag 26 december 2017

De midwinterzet

Inmiddels heeft een woedende steenbok de zon met wiskundige precisie voor het zoveelste jaar achtereen weer teruggekopt wat betekend dat daardoor de dagen weer langzaam gaan lengen.

En zo, vanwege het naderende jaareinde, kunnen weer wat cijfers worden genoteerd al laat ik dit keer de kilometers achterwege; immers, en het is af te lezen aan het ruim aantal mindere buitenlandse nachten, werden vele kilometers dit keer niet door mij weggereden.

Het zijn de laatste reizen; wellicht volgen er nog een paar.  Afgelopen periode nog één keer in Duitsland geweest; echter zonder fototoestel waardoor ik dit keer geen opnamen maakte.

Fantastische luchten, besneeuwde hellingen en het passeren van de oude grens tussen oost en west hetgeen ik nog steeds als ongelofelijk acht, ware het niet dat de werkelijkheid al weer bijna dertig jaar anders is.

Afgelopen jaar, en daar zijn ze dan, de cijfers: België drie, Luxemburg vijf en Duitsland tien.  Frankrijk ruim bedeeld met 52, Italië negen en Spanje bleef achter met twee.  Oostenrijk en Zwitserland elk slechts één.  Samen 83 en dat was de afgelopen jaren altijd wel meer geweest. We zullen jaren terug moeten gaan dat een getal gelijk of onder de 82 geeft; zeker ruim in de vorige eeuw.

Wat niet betekend dat deze trend zich niet zal doorzetten.  Vermoedelijk zullen de komende jaren de getallen als maar minder worden; de behoefte om te reizen neemt met het ouder worden steeds meer af.

Misschien ook wel dat dit de laatste keer zal zijn dat ik zogenoemde jaarcijfers noteer. Er is immers een tijd van begin waardoor er ook altijd weer een tijd van ophouden, stoppen zal volgen. 

Het is het verhaal van de vrachtrijder die steeds meer op de spreekwoordelijke rem gaat staan; en daar komt bij dat er andere zaken zijn waar, althans deze, vrachtrijder zich steeds meer op gaat toeleggen zoals, en dat moge inmiddels wel bekend zijn, het edele schaken wat een steeds grotere rol in ’t leven gaat spelen. 

Met het zich in volle aandacht begeven op de vierenzestig velden ontloop ik ook de grote, míjn grote, ergernissen waaraan ik me zou kunnen stoten; zoals dat in naam van de vrijheid alle vrijheid lijkt te worden vernietigd.

Ondertussen luister ik naar Antonio’s  largo van de winter; de winter, de donkere tijding waaruit straks het voorjaar wordt geboren; in een ingewikkelde stelling probeer ik een midwinterzet te vinden.


Aldus schreef ome Willem