Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

vrijdag 29 juli 2016

De storing

Aangekomen bij het eerste, onbekende veld, het eerste veld dat zonder stuk begint; het veld a3, voor wit aan de linkerzijde van het bord en het is bij elk nieuw spel ongewis welke rol het veld in 't verloop van de strijd gaat spelen: zinloos is het om tevoren een bepaalde waarde aan het veld toe te voegen.
Fabrieken produceren artikelen in allerlei soorten; dat moge bekend zijn: ze pakken levensmiddelen in, ze timmeren stoelen in elkaar; kortom, al het mogelijke wat bij u en ons thuis staat komt, min of meer, bijna altijd uit een fabriek, komt, zo u wilt, bij een producent vandaan.

Drukkend was 't weer en ondanks een ietwat heiige zon stralend. niet ver van het laadadres had ik mijn onderkomen gevonden, dat wil zeggen: een aangename parkeerplek in de wijdse vlakte vlak bij de oever van de Ohrí, ongeveer daar, waar ze opgaat in de historische Labe; in de verte verscheen inktzwarte lucht.

Toch; een regelmatig voorkomende bezetting van a3 is door de pion dewelke van a2 komt en deze zet, de zet a2-a3 wordt nogal eens gedaan om drie redenen: een zwart stuk dat plaats genomen heeft op b4 te verjagen of te belagen; te voorkomen dat een zwart stuk aldaar gaat plaats nemen en tot slot om de vorengespeelde pion b2-b4 te steunen danwel deze zet voor te bereiden.

En nu zou men verwachten dat, zodra de spullen gereed zijn, of bijna gereed zijn en de artikelen moeten ergens naar toe, dat je op dát moment het vervoer besteld, maar mijn ervaringen met transport is echter dat het nogal eens andersom is: men besteld reeds een voertuig voor de vracht terwijl de goederen nog moeten worden geproduceerd. Zo ook in dit geval: bij aankomst bij 't laadadres, niet ver van de toeristentrekpleister Terezín, bleek de productie nog niet te zijn begonnen "Jutro", en wellicht pas vrijdagmorgen zou de zaak voor transport gereed komen.

En een paardzet dan? Het paart op b1 kan toch ook naar a3?, maar een dergelijke zet is zeldzaam omdat in het algemeen de zet minder efficiënt, als minder goed wordt geacht; aan de rand heeft een paard nu eenmaal minder bewegingsvrijheid en bovendien geen directe invloed op 't centrum, daar, waar zich doorgaans de echte stijd afpeelt.

Inktzwarte lucht dat nogal wat merkwaardige gevolgen kreeg; eerst in de verte rommelend onweder en dan: plotseling joeg een spookstorm over de velden; bomen kromden zich onder 't geweld en als op bevel van Hogerhand openden de grimwolken haar sluizen; voortgesleurd door de storm sloeg de regen ter aarde; voorbijrijdende reizigers zetten hun voertuigen aan de kant en een enkele, te dunne, boom knakte over de weg heen en het was in een paar minuten tijds meer dan tien graden kouder geworden.

Trouwens; ik herinner me nog, jaren geleden, dat ik voor een lading eend kwam, een lading vers geslachte vogels, maar toen ik aankwam waren de beestjes nog springlevend; kwamen net in plastic kratten met een ander voertuig binnen waarna ze één voor één aan hun poten hulpeloos werden opgehangen en zo omkwamen, hangende aan en lopende band; in de slachtmachine. Pas een dag later ontving ik de eenden, gestopt in kartonnen dozen, op stapels, dertig paletten vol.

Een half uur; een uur bijna, toen minderde het geweld; drijfnatte toeristen die het "kamp" Theresienstadt hadden bezocht liepen doorweekt langs de weg terwijl, ondanks de afname van 't geweld, het slechte weer bleef aanhouden, zo nu en dan vergezeld met een bliksemschigten en voortrollende donder.


Laat op de avond; in het smoezelige etablissement bij de parkeerplaats waar ik stond vulde ik de tijd met een Tsjechisch biertje terwijl 't net donker was geworden. Dan, opeens, wederom een lichtflits begeleid door een orkestrale donder die zelfs de paukenslag uit Beethoven's negende overtrof en het licht viel uit; alle licht.

En toch, op zich genomen, is het veld a3 best wel in trek om op afstand een aanval te openen; in sommige stellingen is het een perfecte plaats voor de loper vanaf c1; niettemin: veld a3 moet toch gerekend worden tot de meer indirecte velden; in 't geheel speelt ze soms best een belangrijke rol, maar zelden cruciaal.

In de morgen gaat de telefoon; het onweder heeft, zo is de mededing, in de wijde omgeving voor stoomstoring gezorgd waardoor de productie werd stilgelegd; de productie van de lading waar ik vanuit de omgeving van Zwickau voor kwam is een week opgeschort. Verbijstert kijk ik in het ontvangstgedeelte van de telefoon; nee, dromen doe ik niet.

Rond de middag vertrok ik, onverrichter zaken, zonder lading; het weer was inmiddels opgeklaard en was het water op de akkers die door het neergestorte regenwater blank hadden gestaan in de grond getrokken. In tegenstelling tot het oosten van Duitsland heeft Tsjechië altijd van hoop- en verwachtingsvol en ik reisde voort door het schitterende landschap met aan mijn rechterhand zicht op het Ertsgebergte; een reis van tien uren, waarvan ruim acht door Duitland, bracht me terug tot in Nederland.

Een voertuig bestellen voordat de productie begint lijkt toch op het beginnen met een partij zonder stukken; op zo'n bord lijkt elk veld van gelijke waarde te zijn: dan ook is 't zinloos om de velden met een letter en cijfer een naam te geven. Dan zitten ook de spelers wat schouderophalend achter het bord, niet wetend waar ze voor kwamen; net als met een truck wachtend bij een fabriek op artikelen die opeens niet geproduceert blijken te worden.

Niet alleen de stoom werd gestoord; ook diegene die een voertuig voor de productie besteld.

Aldus schreef ome Willem.
.