Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

vrijdag 1 juli 2016

De hallen.

Zouden dagbladen dagelijks nieuws over de toestand op het schaakbord melden, dan zou het veld g1 veelvuldig voorkomen. Denk ik. Het veld is 't vertrekpunt van het koningspaard, zo genoemd omdat dit nobele stuk zich op de koningsvleugel bevindt. Maar tevens is veld g1 de plaats waar soms voor langere tijd na een korte rokade de koning zetelt. Doorgaans woont de koning in een partij langer op g1 dan het vakje van zijn beginpositie; e1.

Maar ondertussen rouleerde ik nog verder met twee loperzetten. Je moet er een beetje fantasie voor hebben; zoiets van Lf1 naar c4 en vervolgens van c4 naar f7, misschien wel met een schaakje; vanaf het dorpje bij Condrieu aan de Rhône naar Macon en vandaar naar Decize, de stadje waar de Aron in de Loire vloeit, en stadje waar Hector Hanoteau zijn jeugd doorbracht en waar ik nog wat spul voor Nederland meenam om mij vervolgens te spoeden voorbij de stad Bourges dat midden in het centrum van Frankrijk ligt; waar van alle kanten over lichtglooiend landschap kaarsrechte wegen op af komen; Bourges, omgeven door miljoenen stokbroden, met onafzienbare korenvelden omringt.
Misschien zal een ander de manoeuvre Condrieu-Decize-Bourges meer zien als een paardzet; dat mag natuurlijk ook. Vooralsnog ontving ik buiten een klein dorpje, Brinay geheten, nog een tweeduizend kilo voor de Nederlandse hoofdstad. Een adresje waar ik alleen kon komen over een nauwelijks twee en een half meter brede weg in een streek nog gevrijwaard van modern telefoonverkeer; het leek aan de natuur te zien dat ze niet te lijden had onder electronische straling; de nabije omgeving zag er een stuk frisser en kleurrijker uit.

Overigens: het was de hele dag een stuk frisser als de dag ervoor. Bewolkt, en soms regende het; dan weer brak de zon door en zo rolde ik verder; vanaf Vierzon de tweede loperzet, van c4 naar f7, en wederom met wat fantasie natuurlijk.

Een laatste adresje nog voor het naar huis gaan; een paletje in Parijs vlak bij de hoofdstedelijke levensmiddelenmarkt Rungis en binnen de tijd kon ik 't net halen; met negen uur 59 op de klok parkeerde ik de truck rond een mijn heugenis bekende routier waar zich reeds enkele hollandse groente- en fruitboeren hadden verschanst; tegenwoordig, vanuit mijn gezichtspunt bezien, allemaal jonkies.

Keer ik nog even terug naar veld g1, voor de speler rechts van 't bord. Als er kort gerokeert is heeft het er veel van weg dat de speler rechts gaat denken; met alle gevolgen van dien en misschien dat daarom spelers die wat meer links georienteerd zijn lang rokeren. Ook dat is vermoedelijk nimmer onderzocht. Hier, op de markt van de Franse hoofdstad Parijs, ook wel De Hallen genoemd, sta ik tegenover g3; even verderop bevindt zich g1 en met een schuin ook zie ik de grote letters op de hal staan. Alle loodsen op de markt zijn voorzien van een letter en cijfer en willekeurig leg ik verband met de schaaknotatie; alleen zijn de kleuren 't zelfde, dat maakt het wat verwarrend.

Kom; ik ga eens opstaan. Wellicht dat ik hier op de levensmiddelenmarkt ergens een vers croisantje kan vinden; misschien wel in hal g1; even rondfietsen op en tussen de hallen door; en door de cijfer-lettercombinatie waan ik me op een enorm schaakbord.
Met een beetje fantasie natuurlijk.

Aldus schreef ome Willem.


.