Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

woensdag 22 oktober 2014

De toverwind

Geboeid was ik; door de harde wind, wellicht een ferme storm; onafgebroken over de uitgestrekte en ingezaaide glooiende graanvelden; hier en daar een achtergebleven maisakker, verdord en zwiepend door 't geheimzinnige, magische geweld en daarboven horden wolken, voortsnellend als een menigte demonstranten die uiteengejaagd werd door traangasgranaten; ik was terug in Picardië; reed tussen uitgestrekte fijngroene akkers door, groen van 't net opschietend wintergraan.

In de morgen nog verliet ik Kessel, de parkeerplaats bij Mien en merkte dat ik grote luchtlekkage had aan de oplegger waardoor de vering werd aangetast; later, bij de garage te Maastricht, bleken twee luchtbalgen lek die aldaar in drie kwartier vervangen werden, waarna ik verder snorde; langs Liège, Namur, door de provincie Hainaut of op z'n waals: Hinnot, (Henegouwen) en na Mons Frankrijk in reed, met regenachtig hondenweer en in onaangenaam gezelschap van een donkergrijs wolkendek boven mij en dit keer bleef ik de snelweg volgen tot even voorbij Amiens; vanaf daar, waar ik, met de grill tegen de harde, onstuimige westenwind in, naar Marseille en Gournay en Bray reisde en in de schaarse bosrijke gebieden een bladenregen trotseerde; inmiddels was het grote grijs gebroken, liet de zon knipogend haar gezicht tussen de voorthollende wolken zien; zo nu en dan een plotselinge bui: bij Gaillon de Seine over; de toverachtige harde wind had de weinige mensen die ik zag lopen diep laten wegduiken in hun kraag; indrukwekkend hoe hoge bomen zich handhavend bleven staan.

Pas bij Alençon, toen ook de zon achter de kim verdween, was de tegenwind verdwenen, verdwenen in het niets, danwel braaf, koest gaan liggen als een gehoorzame hond en het enige wat ik merkte was dat het veel koeler was dan voorgaande dagen; de harde wind heeft de langdurende zomer in één keer weggeblazen.

In Mayenne was de tijd op; helaas was 't weer bewolkt zodat vanaf mijn donkere schuilplaats de Orioniden, het jaarlijkse festijn van fijnstof afkomstig van de eens in de 76 jaar weerkerende komeet Haley en deze oktoberweek als een vallende sterrenregen aan de zuidhemel soms goed zichtbaar, onzichtbaar bleef, net zo onzichtbaar als de overwaaiende storm waar je aan voortrazend boomblad (en andere voorwerpen) weet dat ze er is en alleen haar onzichtbare aanwezigheid voelt; vóélt, en ook hoort, zoals de onzichtbare wind de snaren van een harp beroerd die daardoor haar eveneens niet zichtbare geluiden voortbrengt; van de fluit een toverfluit maakt, klanken van overwinning uit de bazuin voortbrengt; de oproep met de ramshoorn: storm, wind als toverwind.

Aldus schreef ome Willem
---