Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

maandag 30 december 2013

Het festijn

Afgelopen week; nooit bezocht ik een dergelijk festijn eerder. Maar omdat ik voor het blad TRUCKS schrijf, wilde ik toch even een keer mijn gezicht laten zien en zo kwam het dat ik afgelopen week, net na de kerstdagen, naar de Brabanthallen in 's-Hertogenbosch reed waar het zogenoemde "Truckersfestijn" plaatsvond, uiteraard op een originele, ouderwetse wijze, dat wil zeggen, dat de oversteek over de maas per veerpont gemaakt werd waar we (we waren met z'n zessen)  nog een ouderwetse naazaat van Jan Pieterszoon Koppestock tegenkwamen en die ons netjes naar de andere kant (ver)voer.





Nee, en mooi weer was het niet.  Motregen, gure wind, vlagen.  eigenlijk gewoon uitslaapweer; rond de opening kwamen we aan en weldra liepen we tussen allerlei vrachtvoertuig gerelateerde spullen, oud en nieuw en opeens zag ik haar, de oude, zeer oude Opel waar ik ooit mijn vrachtwagenrijbewijs mee behaalde, de zogenoemde Opel-Blitz, Blitz, vernoemd naar het aloude Opel-embleem. Een aardig weerzien, mijn oude leswagen!




We struinden verder en alweer, tot twee keer toe, zag ik oude voertuigen waarmee ik ooit de Europese wegen onveilig wist te maken; een Volvo F 88 en een DAF 2600 en ik kon me het nauwelijks voorstellen, zeker wat betreft de laatste, de kleine cabine, het verlaagde dak: dat ik daarmee naar Italië, Oostenrijk en Frankrijk reed! Je, zelfs ermee het voormalige Joegoslavië door trok!

Met een dergelijke type reed ik in 1975 door Frankrijk, zij het, dat deze truck iets korter is, want ik had nog een slaapcabine, dus na de deuren was ze iets langer.  Frankrijk, Duitsland, Polen, de Balkan, Turkije, Iran en Syrië werden door mij met een dergelijk voertuig bezocht. 

Ja, verbazingwekkend: hiermee wekenlang naar Oostenrijk en Italië rijden, en vele keren naar Frankrijk. Géén kantelcabine, klutsbakken, olie bijvullen IN de cabine, heet in de zomer, ijskoud en tochtig in wintertijd.  En de jeugd maar mopperen als een keertje de airco het niet doet!




Natuurlijk, hoewel ik niet een bepaalde "FAN" ben van dit soort evenementen, moest ik toch even grinniken bij het zien van een oud model, zoals deze prachtige XB-20-72!


En natuurlijk, ook de buiten proportionele Amerikanen zijn altijd een lust voor het oog van wie voor veel toeters en bellen houdt, zoals deze "kerst"-truck,





en de degelijke KENWORTH waar je een aardige boodschap mee kan doen.



Daarnaast ontdekte ik een mooie MACK met een fraaie beschildering, iets, waarvan ik, mits beschaafd, wel een liefhebber van ben;







terwijl een "oud"-model ook niet te versmaden is. De eigenaar van onderstaand voertuig moet er niet weinig voor uittrekken.  Onderhoud, stalling, 't is allemaal natuurlijk niet voor niets! Maar wel prachtig dat er mensen zijn die dergelijke old-timers kunnen en willen behouden enkel en alleen maar voor de schoonheid; schoonheid op vrachtwagengebied is immers ook, strikt genomen, nutteloos.







Uiteraard, ook verzamelaars van modelvoertuigen waren present. Volle tafels met schaalmodellen, en ééntje daarvan wil ik u niet onthouden, een DAF-truck met passagiersoplegger te midden van héél veel ander mooi en oud verzamelspul!







En natuurlijk de grote stand van Trucks, waar de vele vrijwilligers, samen met Frans, de nodige reclame verzorgden.

De stand

met reclamemateriaal

en de onverwoestbare Frans,


die natuurlijk met zijn eigen bus was gekomen!







Na afloop vertrokken we weer, zoals zoveel mensen na afloop doen, en uiteraard, via het pontveer bij Drongelen verlieten we het benedenmaasse Brabant om via het deel van Brabant dat bóven de maar ligt, huiswaarts te keren.  De sombere regen duurde voort en de ruitenwissers voerden gezamenlijk hun opdrachten uit.


Aldus schreef ome Willem.