Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

vrijdag 21 juni 2013

De wolkbazuin.

Nadat ik tussen de glooiingen even buiten Castelnau du Gers een teruglading had afgehaald, begon ik aan de, voorlopig, laatste terugreis, via Pinet en Meze terwijl ik een -ook al voorlopige- laatste blik op de Middellandse Zee wierp, tussen het landschap kronkelde nog een spiegelgladde en zwijgende Hérault; het zag er prachtig uit, groen in alle schakeringen, een diversiteit aan bloeiende flora, goudgeel koren tussen de wijngaarden: het maakte het drama van de afgelopen dagen meer en meer tot een tragedie; wie het verschil kenne, die kenne!



Rond de middag, nadat ik ondermeer Nimes, Bagnols sur Ceize en Donzére achter mij had gelaten, toefde ik een wijle te Montelimar, genoemd naar Adhémar, een rijke familie uit de twaalfde eeuw die de stad Monté (kleine berg) Adhemar gaf en nu tot Montélimar geworden is, de stad ook waar de ontdekkingsreiziger Louis de Freycinet werd geboren en waar de Franse President, Émile Loubet lange tijd woonde en stierf, Loubet die als president in 1900 de wereldtentoonstelling in parijs, met de zojuist gereed gekomen Eiffeltoren, opende en dat het stadje nóg meer bekendheid geniet om zijn lekkernij, de nougat, moge wel als algemeen bekend worden veronderstelt.



Aan het einde van de middag snorde ik reeds door de Côte d' Ore, Arnay le Duc, Saulieu, over de voormalige N-6, één van de mooiste wegen, stil, door fascinerend landschap. Inmiddels vochten, hoog in de lucht, de wolken om het hardst terwijl de onderliggende temperatuur minder warm was dan de dagen ervoor; de weersextremen, overstromingen hier, droogte daar, de kanteling in de tijd is niet alleen waarneembaar, maar ook voelbaar geworden en tijdens mijn reis door de noordelijke Morvan bliezen wolkenlegers de bazuin en terwijl zonnestralen de scharen van de kreeft raakten was het, alsof ik aan de Hiddékel stond; al rijdende schoude ik, aanschouwde ik, hief mijn ogen op; die wolken, alsof ze de boekrol opende; 't zijn apocalyptische tijden, alsof de grote ontknoping naderde, zomaar, boven de heuvels van de Morvan, alsof de Eigenaar zich melden kwam.


...........




Niet, even nog niet, ook de langste dag eindigde in een avond, gevolgd door de kortste nacht en midden in een pittoresk, onbeduidend dorpje en onder het alziend oog van de oude kerktoren, tussen Montbard en Châtillon sur Seine, vond ik een rustplaats voor mij en de oude Daf en terwijl de wolkenbazuin in onweer nog nagalmde viel ik al dromend in slaap.



Aldus schreef ome Willem.
---