Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

woensdag 21 maart 2012

Het slachtoffer.

Het is altijd al zo geweest en er zal wel nooit verandering in komen: het kwaad staat bijna altijd aan de kant van de massa en de massa haat zonder oorzaak.

Terwijl ik het voertuig dat enkele dagen bij de garage stond om diverse storingen te laten verhelpen, zoals reparatie van de kachelkraan die alleen nog maar warme lucht de cabine in blies, de vernieuwing van de stuurhutveren en het daklek dichten dat bij nat weer sluiting in de bovendraden veroorzaakte bij de dealer ophaalde, hoorde ik het op de radio.

Massale onderbuikgevoelens jegens één bepaalde bevolkingsgroep komt vooral voort uit onmacht: de werkelijke oorzaak in óf te ingewikkeld, óf niet te traceren. Zo kregen tijdens de middeleeuwen met name de Joden de schuld van de pest: ze zouden de waterbronnen vergiftigen en zo gebeurde het dat duizenden onschuldigen het leven lieten door haat zonder oorzaak.

De route deze week, die voor mij dus pas vandaag begon, is niet bijster spannend, een copie van een paar weken terug, van Amsterdam naar Ems en vandaar even ten zuiden van Lyon.

Je kunt je de merkwaardige vraag stellen of er ooit een partij als P.V.V. zou hebben kunnen bestaan zonder buitenlanders, zonder moslims bijvoorbeeld en wie de zaak zo bekijkt moet wel tot de conclusie komen dat de partij van Wilders zich geheel afhankelijk heeft gemaakt aan buitenlanders: zonder moslims geen Wilders en dat zou voor Wilders toch een uiterst pijnlijke constatering moeten zijn.

Nee, zo heel ver kwam ik niet vandaag, net Luxemburg voorbij en in de buurt van de Douane vond ik een rustplek voor deze nacht, niet ver van de grote weg.

En nu? Nu dreigt de partij uiteen te vallen, als een souflee leeg te lopen, want ene Hero, een tamelijk ijdele en charismatisch mannetje, zei de partij vaarwel en begon voor zichzelf; ik volgde het allemaal op het nieuws.

Nee, zo heel onsympathiek stond ik niet eens tegenover de Wilderspartij: het geeft, naast leven in de politiek, ook vaak wel stof tot nadenken, soms ook wel tegenwicht, zo u wilt, maar helaas blijft en bleef hij hangen bij het effect van de zondebok en dat heeft het meldpunt voor Poolse overlast wel uitgewezen.

Natuurlijk is het zuur dat landgenoten zien dat werk, dat zij eerst deden, wordt overgenomen door, onder meer, Polen, maar ook Hongaren en anderen, vaak voor nauwelijk vier á vijf euro per uur en met name in de transportwereld neemt zulks thans meer dan bizarre vormen aan en wel in vorm van slavernij op de snelweg.

Dan is de zondebok zo gecreeerd, en na "weg met die Polen" is het een klein stapje naar "vernietig die Polen" terwijl juist dié Polen gehaat worden zonder oorzaak.

Echter de oorzaak is veel complexer en ingewikkelder om het met one-liners af te doen en ook een losse Hero zal daar niet veel verandering in brengen.

Geeuwend mijmer ik nog wat na, tracht mij de inzichten te herinneren die ik las bij Renè Girard in wiens boek "De Zondebok" nauwkeurig uit de doeken wordt gedaan hoe dit effect werkt.

De zondebok dient vaak als een soort offer voor de opgelopen en vaak uit de hand gelopen frustraties van onmacht.

En vaak worden dat dan natuurlijk slachtoffers.

Aldus schreef ome Willem.
---