Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

zaterdag 30 juli 2011

Vrijdag, 29-7-2011 (N.C.).

Héél vroeg vertrokken uit La of Le Chesne, dat je, volgens de inwoners net zo uitspreekt als de eik, le of la Chêne. Vreemde taal, hoor, dat frans.

Fransen hebben de eigenschap om de laatste letters van geschreven woorden niet uit te spreken, een gevolg van het feit dat frans een oude taal is. Nieuwe talen, zoals Italiaans, wat stamt uit rond 1850 (voorheen sprak men overal in Italië eigen streektalen (en nog steeds) De grammatica werd pas rond 1850 geharmoniseerd) hebben dat veel minder tot niet, zoals ook het turks, wat ook grammaticaal begin 1900 in latijnse letters werd overgezet. Engels en portugees kennen ook vanwege hun oudheid, zij het in mindere mate, een verschil tussen spreek- en schrijftaal.

Bij het krieken, dat vanwege een dik wolkendek aan de late kant begon, snorde ik de weg op naar Sedan en al spoedig doorkruiste ik La Belgique, op naar Marche, door naar Liège en voor de verandering reed ik eerst nog wat richting Antwerpen op om even later, via Vroenhoven, Maastricht vanuit het westen binnen te rijden, en dan, in tegenstelling tot wat de borden aangeven, linksom de "ring" op zodat je aan de noordkant bij het oude, verlaten reuzengebouw van het eens zo florerende Maastrichtse keramiekbedrijf Sfinx uit komt en dan zo de weg naar Eindhoven links opkeert.

Voordeel is dat je dan mooi die vervelende file aan de zuidkant ontwijkt en er is toch niets mis met filevermijdend gedrag, nietwaar?

Daarna naar tiel en toen Amsterdam, waar ik na weken weer mijn oude Dafje, die nu werkelijk zonder storingen lijkt te zijn, terugkreeg om daar de laatste kilometertjes mee vol te rijden.

En daarna naar huis, met nieuwe lading in de kar en avonturen in het vooruitzicht. Francofielen kunnen gerust zijn, hun land wordt niet of nauwelijks aangedaan....

Aldus schreef ome Willem.
---