Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

vrijdag 24 juni 2011

Fraude.

Een tweede reisje deze week, dus wat asfalt happen betreft meer dan genoeg. Reisje onder Parijs en eentje net voorbij Lyon, niet erg spannend allemaal dus. Geeft mij vandaag even de gelegenheid om iets te berichten over mijn wedervaren met de digitach, de nieuwe registratiemethode voor de rij-en rusttijden. In het oude Dafje zit nog een analoog apparaat, met schrijven, maar sinds enige jaren zitten in alle nieuwe een digitale tachograaf.


Het is mijn eerste week dat ik met een dergelijk apparaat in de weer ben en het is inderdaad, zoals ik alom reeds vernam, om hopeloos en radeloos van te worden. Het eerste vreemde ondervond ik maandag reeds, toen ik op de klok negen uur en 52 minuten reed, maar op de print van de digitach kwam tien uur en zes minuten te staan. Nog gekker is het als blijkt dat nergens, maar dan ook nergens, de reeds gereden tijd kan worden afgelezen zodat je ook niet in de gaten hebt dat de digitach afwijkt van de werkelijkheid. Ergo: de apparatuur pleegt fraude in het nadeel van de bestuurder en die kan daar vier weken lang op worden beboet.

Maar helemaal zot was het vanmorgen. Gisteravond zette ik, geheel conform de wettelijke tijd, het voertuig stil en zette de digitach op rust. Niet lang daarna ging ik slapen, maakte een rust van elf uur, maar toen ik vanmorgen het contact aanzette bleek de digitach door onbekende oorzaak niet op rust, maar op werken te hebben gestaan. Dit houdt in dat ik volgens de geregistreerde gegevens reeds acht uur in overtreding was en ik in ieder geval voorlopig niet zou mogen rijden.

En dat bleek meteen toen ik vanmorgen vertrok, na elf uur rust......kwam in het display te staan dat ik "pauze" zou moeten maken. En dan te beseffen dat al die foutieve onzin vier weken op je "pasje" blijft staan en dat daar door oom agent een astronomische boete voor kan worden uitgeschreven en het ligt er dan maar net aan in welk deel van de Europese Unie je wordt staande gehouden. In Spanje vragen ze er zomaar twee tot drie-duizend Euri's voor, in Frankrijk zomaar acht- á negenhonderd euro, Duitsland valt dan vaak nog wel mee en in België wordt je welhaast meteen als tuchthuisboef gearresteerd.

En verder blijkt het apparaat volstrekt gebruiksonvriendelijk te zijn en naar ik vernam blijken er ook diverse typen in omloop te zijn, de één nog ingewikkelder dan de ander. De ritafdrukken die er mee gemaakt kunne worden blijken ook nog zo vreemd in elkaar te zitten, dat je er wel een opleiding voor nodig hebt om te begrijpen wat er staat. Al met al blijkt de digitach een monster te zijn waarmee menig chauffeur al behoorlijk werd gepiepeld, een onding dat fraude pleegt en die, juridisch gezien, zo spoedig mogelijk in de prullenmand behoort te worden gedeponeerd.

Genoeg over dit ongerief, er bleek nog ander!

Vanmiddag om half drie kwam ik, na een mooie reis over Vesoul en Lons le Saunier, aan, hier, in Saint Quentin Fallavier, even ten zuidoosten van Lyon, maar ze wilden mijn lading -nog- niet hebben.

Helaas ja, want nu ben ik in ontij aan de beurt, om vijf uur in de morgen.

En dat op vrijdag. Niet erg leuk, hoor, maar ja, we doen het er maar mee.
Als de digitach vannacht maar niet weer gaat frauderen.

Aldus schreef ome Willem.

---