Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

vrijdag 13 mei 2011

Nutteloos.

In mijn dorp zijn niet zoveel bijzonderheden. Toch wil ik u één aardigheidje niet onthouden en dat is de meest nutteloze rotonde van Nederland. Het circuit heeft slechts één op én afrit en in het midden staat een overbodige lantarenpaal geplant.

Toen, nu al aardig wat jaren terug, net de rotondeziekte in Nederland uit Engeland kwam overwaaien, werd de paralelweg alhier afgesloten. Je kon hier niet meer de doorgaande weg op.

Maar omdat er een bedrijfje aan de paralelweg zat waar regelmatig een grote vrachtwagen kwam, had men destijds een rotonde ingepland, enkele jaren vóór de aanleg.

Nauwelijks was het plan klaar, of het bedrijf waarvoor de rotonde was gepland, verdween doordat de eigenaar overleed, maar het bleek te ingewikkeld het plan te wijzigen, zodat enkele jaren later alsnog de rotonde, waarvan met toen al wist dat ze overbodig was, werd aangelegd.

En zo kwam hier dit dorp aan zijn meest merkwaardige en uiterst zinloze bezienswaardigheid.

Inmiddels gaat het met mij een stuk beter, loop fier en recht op en was van plan maandag weer af te reizen, ware het niet, dat mijn DAFje, na zes dagen garageverblijf, na een kort ritje door Nederland toch niet geheel hersteld blijkt te zijn en maandag weer nutteloos in de garage zal verblijven.

Nutteloos, ja, net zoals die rotonde.

Aldus schreef ome Willem.

---