Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

vrijdag 18 maart 2011

Het Amstelstation.

De werkweek verdwijnt achter mij en de duisternis valt weer in, maar hemellichamen zijn er niet te zien. Jammer, want Jupiter zou nu goed zichtbaar moeten zijn, schat ik.

Gisteren een aardige dag geweest, gelost in Barneveld en daarna mijn oplegger naar de garage in Amsterdam gebracht waarna ik nog wat kluswerk deed en tot slot via Nijkerk naar huis ging.

Zo ook vandaag, laden in Coevorden en terug naar Amsterdam, nog wat klusjes en toen was de week om. Inmiddels rijd ik met de trein Amsterdam uit, passeer Oosterburg, Wittenburg, waar ik ooit nog eens bij de firma Helsloot heb gereden, en Kattenburg waar nog steeds de opvolger van het oude werkspoor, nu Stork, is gevestigd.
Daarna rijden we de Czaar Peterstraat over en al snel trein ik tussen de Tugelaweg en de Populierenweg naar het Amstelstation toe. Het is dit station waar ik vanaf 1960 tot en met 1963 bijna dagelijks door de imposante hal liep, vaak twee keer per dag, van school naar huis en omgekeerd, ook in de wintermaanden op zaterdag want we hadden nog op zaterdagmorgen school.

Regelmatig liep ik rond de aldaar aanwezige ovaalvormige kiosk, voor de helft een boeken- en krantenwinkeltje waar ik me nog de geëtaleerde Suske en Wiske's, nog met blauwe voorkant, herinner.

De andere zijde was een piepklein "snack"-winkeltje hoewel het woord "snack" ten dien dage nog niet bestond en naast allerlei snoep en koek kon je daar ook voor 25 cent een kroket kopen.
Vaak heb ik mij er aan verlekkerd, maar kopen kon ik ze zelden, want 25 cent had ik bijna nooit op zak.

Inmiddels is de trein industrieterrein Overamstel gepasseerd en op dit terrein verscheen als Canadese na-oorlogse "ontwikkelings"-hulp de eerste kauwgomballenfabriek van Maple Leaf, waar ik ooit nog even via een uitzendbureau aan de slag ben geweest, op het toen volledig braakliggende terrein en thans is het helemaal vol gebouwd.

Al schrijvend naderen we Utrecht en noodgedwongen moet ik er nu mee stoppen.

Ik ga kijken of ik de aansluiting naar Maarn nog haal.

Aldus schreef ome Willem.



---