Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

dinsdag 2 maart 2010

Lenteboden!

Dat waren er veel vandaag, de lenteboden, vooral toen ik van Cavaillon naar Nimes reed. Weliswaar waren natuurlijk bijna alle bomen nog kaal, maar de Madeliefjes, Mimosa, witte en rose Japanse Kers, viooltjes en zelfs reeds paardenbloemen zijn hier in bloei! Daarnaast heb ik bijzonder genoten van de zonsopgang deze morgen, deze morgen die ik nog in het duister begon in Salins le Bains en na Lons le Saunier via Beaufort naar Bourg en Bresse, vermaard om zijn poulet de bresse (een lekkere dikke vlezige kip) reisde om daarna tijdens het krieken Lyon oostwaarts te passeren waarbij rechts van mij de nagenoeg volle maan door een zich aldaar bevindend wolkendek schuil ging en er ook zo nu en dan achter vandaan kwam en links van mij van achter de Alpen de zon zich een weg omhoog zocht en daarbij boven rondom mij een nagenoeg wolkenloze lucht bevond wat resulteerde in een prachtige zonsopgang omdat de wolken die er zich nog bevonden van onder af door de opkomende zon werden beschenen en een schitterend kleurenprisma te zien gaven. Nadat ik Lyon achter mij had gelaten de route de soleil op, natuurlijk niet verder dan Loriol alwaar ik via de oude N 7 verder ging tot Orange met uiteraard een tussenstop in Montelimar voor koffie met noga. Voordat ik in Nimes ging lossen eerst nog even een pakje opgehaald in Orgon en toen via Saint Remi de Provence naar Nimes, over de weg met de platanen waarvan men tot voor kort dacht dat die door Vincent van Gogh werden geschilderd maar onderzoek, gedaan in het archief van Saint Remy, wees uit dat de platanen pas in 1930 werden gepland en dus onmogelijk door hem geschilderd hadden kunnen worden. Uit hetzelfde archief bleek dat tijdens het verblijf van Vincent op die plaats oude eiken stonden, dus kwam men tot de conclusie dat de heer Van Gogh eiken in plaats van platanen op het doek schilderde.
Na Saint Remy nog eerst even langs mijn oude vriend en wijnboer Gerard Eyraud te Garons gereden om wat wijn te halen. Wijnboer? Deze man is eigenlijk meer een wijnartiest vanwege zijn kunstig gemaakte wijnen die onder de naam Rapatel bekend zijn en van uitzonderlijke kwaliteit zijn. Na ook aldaar wat te hebben gegeten (Gerard heeft altijd lekkere hammen en heerlijke kazen op voorraad) naar Nimes gereden waar ik om drie uur aankwam en hoewel er een losafspraak was van vijf uur reed ik al om vier uur de poort uit, haalde in de buurt nog een klant op vertrok naar Montpelier waar ik het voertuig maar weer eens wat rust gun. Mooie dag vandaag waarbij mijn ogen niet genoeg konden krijgen van zoveel moois in de ontluikende natuur. Indrukwekkend eigenlijk dat het oog nooit verzadigd raakt van het zien.

Aldus schreef ome Willem.
---