Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

zondag 15 augustus 2021

Proloog en climax

 

Proloog.

 

Het droevige verhaal van Rabbijn Meijer de Hond.

 

De brug van de Weesperstraat over de Nieuwe Achtergracht…

Even stond ik er stil.

De Rabbijn woonde in de Grensstraat.  Grensstraat 19, zowat recht tegenover mijn geboortehuis en bijna zeventig jaar heb ik daar nooit iets over geweten.

Het was aan de vooravond.  Vooravond, en wel tweeledig.  Op vrijdag 18 juni 1943 schrijft de Rabbijn een briefkaart waarin hij het voor hem heugelijke voorrecht meedeelt om op sabbat, 19 juni, te spreken in de Nieuwe Synagoge.  De Nieuwe Synagoge? Zelfs de meest erkende Amsterdammer die ik heb gesproken wist niet eens van haar bestaan af: De Nieuwe Synagoge, zoals ze op oude ansichtkaarten wordt genoemd, aan de Linnaeusstraat en in gebruik genomen in 1928.

Verbijsterd aanschouw ik de oude kaart; het gebouw werd, uiteindelijk, in 1962 gesloopt.

Op 19 juni heeft de Rabbijn nog de dienst vervuld, totaal niet wetende wat er die volgende dag, zondag 20 juni gebeuren zou.  En nog erger!

De Rabbijn meldt zich met zijn gezin vrijwillig na een oproep van de bezetter tijdens de razzia van 20 juni 1943 en sprak hij, conform zijn geloof: “Hinne ni”, refererend aan de woorden van Abraham toen G’d riep om zijn zoon Izaäk te offeren waarna hij en zijn gezin werden afgevoerd naar het oosten.  Op 23 juli, dus een maand na de synagogedienst, worden hij, zijn vrouw Betje en de beide dochters Helena en Esther in Sobibor vergast. Wisten ze toen eigenlijk wel dat hun zoon Maurits al een jaar eerder in Auschwitz om het leven kwam?

 

 

Het vervolg.

 

Het onmogelijke vergelijk.

 

Het verhaal raakt mij.  Tussen 1990 en 2000 las ik drie boeken van de Franse schrijver René Girard (1923-2015) die ik zelfs na enkele keren herlezen met zeer veel moeite dacht enigszins te begrijpen.

Maar opeens, in de huidige tijdsgewricht, begin ik steeds meer van zijn denken te begrijpen. Daarbij herken ik structuren.  Verbijsterende structuren.

Halverwege één van zijn boeken, De Zondebok, schrijft hij de aangrijpende woorden ..”In menswetenschap is het altijd zo dat de meest twijfelachtige zaken dermate zeker worden voorgesteld dat twijfel en nauwelijks meer kan binnendringen”.  De betekenis zal duidelijker en duidelijker worden.

De Joodse historicus Raul Hilberg verteld het in de documentaire van Claude  Landzmann Shoah in een paar woorden:  “Eerst is het: je mag zó niet leven.  Dan volgt: je mag niet hier leven en tot slot wordt het: je mag niet leven”.

Kunnen we vergelijken?  In een boek over de Joodse geschiedenis door de eeuwen heen las ik dat het met regelmaat gebruikelijk was wanneer Joden voor de keus werden gesteld: Christen worden en je laten dopen óf de dood.  Zelfs jonge, niet-Joodse meisjes die geen varkensvlees wilden eten eenvoudig weg omdat ze het niet lekker vonden werden in sommige kringen verdacht van Joodse sympathieën.

Guillaume de Machaut schreef rond 1350 tijdens een pestepidemie smadelijke teksten aan het adres van de Joden waarvan werd beweerd dat ze de waterbronnen vergiftigden.  De hetze was zó erg dat, wanneer er tientallen kilometers verderop mensen bezweken aan de pest, de Joden in de eigen omgeving preventief werden geruimd!

Trouwens: niet alleen Joden!  Ook aan Christenen valt met steeds meer regelmaat de eer te beurt slachtoffer te worden van haters.

Wie als Christen in sommige communistisch geregeerde landen weigert om zijn God of Jezus te vloeken danwel af te zweren kan grote moeilijkheden, tot zelfs de dood, tegemoet zien.

Eveneens de vervolgingsverhalen in streng-islamitische landen; er zijn voorbeelden te over.

Dus toch! Een vergelijk lijkt opeens meer mogelijk!

 

De Roep.

Het Drieluik.

 

Terug naar René. En terug naar de realiteit.

Het eerste boek heeft als titel: De romantische leugen en de romaneske waarheid. Girard beschrijft hierin aan de hand van boeken van onder meer Flaubert, Proust, Dostojewski en Stendhal hoe individuen en groepen van mensen omgaan met waarheid en leugen. Het komt er, voor zover ik begreep, er op neer dat, als we de hedendaagse tijd willen duiden, er onbeschrijfelijk veel  “Romantische” leugens rondwaren die de gehele mensheid in verwarring brengen waartegen alleen een Romaneske waarheid weerstand biedt. De mens heeft, zoals Max Scheler het verwoorde, óf een God, óf een afgod.  Ziehier het verschil tussen waarheid en leugen.

Het tweede boek draagt als titel een strofe uit het Iob-gedicht: De aloude weg der boosdoeners. (Iob 22:15), In het boek beschrijft Girard hoe de boosdoener, met mimetisme en begeerte zijn zinnen zet op hetgeen hij begeerd terwijl de boosdoener zelf gekweld wordt “In een land overgeleverd aan de macht van een boosdoener legt G’d een sluier over de ogen van rechters”.

Tot slot het derde boek met als titel “de Zondebok” waarin nauwkeurig de aloude weg wordt beschreven die de boosdoeners afleggen, namelijk om met romantische leugens diegenen die zij “haten zonder reden” als zondebok te proclameren. En onder aanhaling van de woorden van Sören Kierkegaard  “De menigte, dat is de leugen!” merkt Starobinski op dat het kwaad altijd aan de kant van de veelheid en van de menigte staat.

 

De climax

Het nieuwe fascisme

 

Sinds kort is de wereld in de ban van een nieuw fascisme, ook wel het nieuwe normaal genoemd waarin alle levenswaarden werden omgedraaid zoals Nietzsche’s  “Umwertung aller Werten” reeds voorzag.

In de huidige tijd zijn daar onmiskenbaar alle kenmerken aanwezig zoals vrijheidsberoving, politiegeweld en het vrijwel geheel opheffen van de democratie onder het mom van democratie, precies zoals dat destijds in Duitsland gebeurde en onder aanvoering en medewerking van de medici en media. De rassenwetten van weleer beoogde een eugenetische strategie die geheel onder wetenschappelijke controle stond van het Leopoldina-instituut terwijl Der Stürmer de bevolking van “nieuws” voorzag met een wekelijkse smadelijke spotprent waarin Joden werden belasterd.

En zoals elke fascistische, communistische danwel totalitaire dictatuur heeft elke dictatuur zo zijn eigen zondebok nodig om de romantische leugen in stand te houden; zo vergaat immers de aloude weg der boosdoeners.

En welaan: die heeft men nu gedacht te hebben gevonden.  

Wie zich maar eventjes het hiervoren staande overdenkt en beziet, zal helder inzien dat de hedendaagse zondebok gevonden is in die mensen die een romaneske waarheid  voorstaan: het zijn die mensen die niet mee willen gaan in de heilloze weg van de boosdoeners, in de helden die zelf verantwoordelijkheid nemen over hun eigen lichaam en zich niet laten verleiden tot een middel dat tot doel heeft om de genen te manipuleren.

Het zijn dié mensen die de toegang op steeds meer gebied wordt ontzegd: geen theater, geen restaurants (Frankrijk, Italië), straks kunnen terrassen, parken, scholen, volgen, gevolgd door stemrecht.

Beschimping is reeds hun deel omdat de hoogmoed floreert als ooit tevoren.

De hoogmoed om des boosdoeners weg te vervolgen ondanks dat er alleen in Nederland al reeds meer dan 1500 doden zijn gevallen waarmee diegene die niet met de leugen mee willen doen als zondebok worden geofferd op het altaar van de leugen.

 

De brug over de Weesperstraat draagt zij naam: Meijer de Hond. Even slik ik, want zeker: tijden vergelijken is een hachelijke zaak. Maar de kenmerken van toen zijn wel degelijk de kenmerken van thans.

De finale.

 

Buiten- en binnenland

Steeds nijpender wordt het.  Terwijl in de Palestijnse gebieden er een geringe genetische manipulatie plaatsvindt is het sterfte aan de vermeende en ten onrechte door een wereldwijde boevenorganisatie uitgeroepen pandemie gering terwijl in het Joodse thuisland, alwaar de manipulatie van de genen over een groot deel van de bevolking werd uitgestort, de sterfgevallen de pan uitrijzen.

En dit is nog maar één voorbeeld. 

En hier, in ons eigen land, een leugen van een boosdoenend bewindspersoon over de genetische manipulatie die hij ten onrechte vaccinatie noemt.

 

“Als je bent gevaccineerd, dan is natuurlijk de kans dat je het virus verspreidt niet nul, zeker niet, je bent gewoon ook onderdeel van de verspreiding van dat virus”

Iedereen besmet iedereen, maar alleen ongevaccineerden moeten testen omdat het vaccinatiebereidheid aantast. Oftewel, vaccinatie is geen middel, maar het doel op zich. Jurist Kim Boon vat samen: je hoeft niet te testen als je bent gevaccineerd want als je je wel moet laten testen als je bent gevaccineerd, zou je je niet laten vaccineren.

Een duidelijk voorbeeld van een romantische leugen naast de romaneske waarheid.

En iedereen die zich aansluit waarmee en waardoor de medemens wordt uitgesloten maakt zich medeschuldig.

 

 

Aldus schreef ome Willem.