Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

zondag 7 oktober 2018

Vallende eikels

Hoe lang deed je erover?  Hoe lang duurde de reis van de oost- naar de westkust, van New York naar San Francisco?

Was hij al in Amerika?  Of dreef hij nog op de Atlantische Oceaan als passagier van een enorm zeeschip.

Nee, ik weet het niet.  Wél dat hij pas over een maand aankwam nabij de oostkust.Ach ach, het is alweer honderd jaren geleden en ik vraag me af;

Zijn de herfstkleuren nu net zo fraai als weleer?

Heeft hij ze gezien? Ja, gezien, maar had hij er oog voor?

Nee, vragen kan ik het hem niet meer. Maarwel mijmer ik zelf verder; ga op weg, opweg naar nieuwe kleuren, nieuwe woorden in nieuwe tijden.  Steeds weer breekt een nieuwe tijd aan; ze volgen elkaar sneller op dan ooit.

Een nieuwe herfst; rood en bruin, vallende eikels.

Naar waar de komende dagen? Terwijl de laatste Duitse en Turkse legers verslagen werden; het roemloze einde van het oude Ottomaanse rijk.

En toch; die samenloop.

Aldus schreef ome Willem