Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

dinsdag 13 februari 2018

Koning Mindaugas de Tweede

Aan de westelijke hemel de Stier; later in de nacht verschijnt Jupiter in de Weegschaal; hoe vreemd zijn de gebeurtenissen: onze tijd kent warrige momenten.

Vanwaar de onrust? Rillend schouw ik in de diepte zonder grond; slechts een sluier bedekt de bodem die er niet lijkt te zijn.

Hoewel de dagen lengen; ze blijven koud, te koud soms, en hier en daar hagel en sneeuw.

Alweer honderd jaar geleden dat Willem Florestan uit Monaco het koningschap van het in Februari zichzelf onafhankelijk verklarende Litouwen aanvaardde hetgeen hij reeds na drie manden, toen Litouwen een republiek werd, weer afstond, maar ja, wie weet, wéét dat nog?

Wie ondergaat heden toch nog een tantaluskwelling? Ver weg draait de wind onze richting op terwijl de maan zich ons haar licht onthoud; het voorjaar is in aantocht, maar 't zal nog even duren: hoewel!?

Reeds is het geel van krokussen zichtbaar.

Bijzondere tijden breken aan; een bittere mare bereikte mij vandaag.

Willem Florestan nam de naam Mindaugas aan; als opvolger van de dertiendeeeuwse Mindaugas de eerste.

Vraag me niet.


Vraag me niet waarom; Engelse soldaten verliezen nabij Diksmuide terrein aan wederom oprukkende Duitse troepen.  De oorlog met zijn negen miljoen gesneuvelden gaat haar laatste fase in; een nieuwe staat reeds te popelen...

Aldus schreef ome Willem