Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

dinsdag 7 maart 2017

De tijding

Vrijwel altijd wordt ze aan ’t begin van de partij gespeeld en zelden niet anders dan één of twee plaatsen vooruit; de pion vanaf e7; het veld waar de zwartspeler, min of meer, recht achter zit en vanaf daar de stelling overziet.

Veld e7 op ’t bord; het bord met zijn vier hoeken, één geheel maar waar het oosten nooit het westen raakt en wát het oosten of de westzijde is wordt bepaald door het huiveringwekkende noorden en het angstaanjagende zuiden.

Zou ik deze week vertrekken; jawel, doorgaans naar het zuiden zuidwaarts, wordt ik in de nacht geveld door een sluipend onheil dat men meestal foutief als virus benoemd. Niet dus, en daardoor lijkt het reizen met een week te worden verplaatst.  Wie weet, of men mij al zo hier en daar mist; een lange tijd niet heeft gezien.  Inmiddels droom ik dagelijks terug naar voorbije jaren; naar koude winters en vrolijke lentes; in dromen vlieg je sneller dan door de tijd.

Wie de eerste zes Romeinse cijfers  I, V, X, L, C en D optelt, komt tot het getal DCLXVI, al eeuwen een symboolgetal voor onheil; zes keer zes is, zo weten we, 36.  Wanneer alle getallen van 1 t/m 36 bij elkaar opgeteld worden, blijkt de uitkomst eender: DCLXVI en als de voortekenen ons niet bedriegen lijkt dit jaar zo’n jaar te worden; immers verblijft Jupiter reeds enkele maanden in de Virgo en kroont de leeuw met zijn negen sterren reeds het hoofd; de planeten Mercurius, Mars en Venus sluipen dichterbij; met twaalf sterren bekroond en zelfs de maan dan aan haar voeten; tussen de slang en de raaf en niet ver van de jachthonden; nooit eerder stonden sterren en planeten op deze wijze samen; onzichtbaar hier in ’t westen, want dan is het dag en voor het overige laat ik het voor wat het is; straks en nu.

Veld e7; soms ontgaan mij zaken, zoals het pas overlijden van Raymond Smullyan, de ongekende schaakpuzzelontwerper, afgelopen 6 februari en volgens Smullyan staan de witte stukken in ’t noorden en de zwarte in ’t zuiden opgeteld, in welke richting of windstreek het bord ook wordt geplaatst.  

Daarom: het veld e7 bevindt zich ver zuidelijk, voorbij de evenaar vanwaar men een volstrekt andere sterrenhemel boven zich heeft. Dat maakt het spel zo onheilspellend, bijzonder en onvoorspelbaar; de pion van e7 verzetten naar e6 of e5 veroorzaakt een wereld van verschil.  Vandaag speel ik met de zwarte stukken; het spel is net begonnen en ik wik en weeg; kijk vanaf het ultieme zuiden naar het veld met zijn pion: doe ik e6?  Of toch e5?

Het is vroeg voorjaar; buiten kleuren gele, witte en paarse krokussen de plantsoenen en ook het eerste rose diverse bomen.  Niets wijst nog op naderend onheil; dan speel ik e5, toch maar e5 en veld e7 blijft verweesd achter; zonder stuk, zonder pion. 

Welke tijd is het eigenlijk?



Aldus schreef ome Willem