Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

donderdag 14 januari 2016

Het kasjroetroet

Dat was wel even schrikken, dinsdag, de dag voor de stemming voor een nieuwe voorzitter voor de Tweede Kamer, het uur dat ik de Amsterdamse Scheldestraat in reed; hij was verdwenen!


Dinsdag, de twaalfde januari; de dag dat, honderd jaar geleden, Emanuel Lasker verpletterend van Siegbert Tarrasch, beiden uit een gebied in Polen dat voorheen Duits is geweest, won en de dag dat de eerste slag bij de Somme eindigde; merkwaardige parallelen overheersen voortdurend de geschiedenis; de slag aan de Somme was ook een slag tussen soldaat Hitler en de uit de Oranje Vrijstaat afkomstige latere schrijver Officier John Tolkien die, later, in de ban van de ring kwam.


Inmiddels is het, op een paar dagen na, zeventig jaar geleden dat de Partij van de Arbeid werd opgericht; zeventig jaren geleden en eveneens, weliswaar ruim, zeventig jaar geleden keerden de eerste Joodse burgers uit de ellende terug naar Amsterdam waar ze geconfronteerd werden met achterstallige rekeningen voor elektriciteit, water en gas; van nutsvoorzieningen die ze in 't geheel niet hadden gebruikt. De enkelingen keerden terug naar de stad waar percentueel de meeste volksgenoten uit verdwenen; voor de oorlog had Amsterdam meer dan veertig koshere slagers.


Zeventig jaar na de oprichting van de partij kiest de tweede kamer haar nieuwe voorzitter; een dag ervoor sta ik voor de gesloten zaak, want Sal Meijer bleek na acht en vijftig jaar de deuren te hebben gesloten: "Amsterdam is weer minder kosher geworden", schoot er door mij heen.


In de middag bezoek ik nog even de Professor die er een weinig toe heeft bijgedragen dat een deel van het Oude Volk kon ontkomen aan de destijds verwoestende terreur; in de avond ging ik schaken met nog steeds de onverlichte etalageruit met het bordje "te huur" van de voormalige broodjeszaak in gedachten; verbeten zet ik zet voor zet en voog m'n tegenstander venijnig van ' t bord.


14 januari inmiddels; ik bereid me, in een inmiddels minder kosher geworden wereld voor op het komende schaaktoernooi te Wijk aan Zee en bestudeer de romantische leugens en romaneske waarheden van de diverse aanvallen, gambieten en openingen terwijl honderd jaren terug in de afgelopen nacht overal de dijken van de Zuiderzee bezweken. Er zijn, zoals we weten, onweerspeekbare metabletische verschijnselen, meestal gelijktijdig, maar soms ook parallel aan perioden van zeventig en honderd jaar.


Rest nog slechts één enkele koshere slagerij in de stad; kasjroet eten is bijna onmogelijk geworden en het regent, regent onafgebroken in de druilerige stad.

Zoals geschreven; Amsterdam, ja Nederland werd de afgelopen welen een stuk minder kosher. En dat is en onheilspellend vooruitzicht.


Aldus schreef ome Willem.
.