Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

dinsdag 1 september 2015

De raadselmaan

Een prachtige lichtzee, weerkaatsend door overtrekkende wolken; een fantastische schittering van zilverwit en in mijn fantasie scheerde een enge dame met punthoed vliegend op een bezemsteel langs de grote schijf; de laatste volle maan van 't jaar, de laatste volle maan voordat...

Alleen maandagmorgen niet, maandagmorgen toen de straten onder water stonden omdat er enorm veel regen was gevallen; vroeg in de morgen vertrok ik terwijl door de wolkerige hemel voortdurend werd bezaait met lichtschichten en met elke schicht was gerommel te horen; zelden zag ik zulk een indrukwekkend onweder. Natgeregend kwam ik aan bij het wachtende voertuig.

Meer naar 't zuiden, Limburg, daar was 't onweer niet en eveneens geen regenwolken meer; alleen wat vlokken waardoor het zilverlicht terugkeerde; een eind lang volgde ik een deel van de route van de voorgaande week; een deel maar, toen sloeg ik af.

Onderweg in de Ardennen een uurtje slapen; het vertrek was ook wel erg vroeg, maar toen ik weer verder ging kwam ik aan in 't land Luxemburg alwaar de dieselprijs enkele centen onder de euro bleek te zijn gedaald; een mooi argument de tank vol te laten lopen.

Een steeds warmer wordende dag; ruimschoots over de dertig graden terwijl ik gestaag doorsnorde; Metz, Nancy, en daarna via Lure naar Valdahon; slechts een weinig vrachtverkeer bevolkte de weg en nog voordat de rijtijd was verstreken passeerde ik bij Vallorbe de Zwitserse grens; verschanste bij korte tijd later op een parkeerplaats met bomen; het was warm, maar er stond tevens een zwoele, straffe wind die buitentoeven aangenaam maakte. Een paar uur later zakte de zon achter de jura-hoogten en kwam de nog steeds vollijkende maan weer op; een supermaan omdat ze groter lijkt dan ooit: het duurt niet lang meer of ze zal worden verduisterd; rood worden en haar glans inwisselen voor raadselen.

Aldus schreef ome Willem.

.