Margaux, en daarna Blanquefort; een aaneengesloten wolkendek vol kleine eilandwolken: de ochtend verliep koel en nog voor de middag pakte ik nog een laatste pallet op in Bordeaux, pal onder de enorme Pont d' Aquitaine, één van de langste hangbruggen ter wereld en ik ken Bordeaux niet zonder; reeds bij mijn eerste bezoek, midden jaren zeventig, was ze er al.')
Niet veel later rolde ik met truck en al de hangbrug over, op weg naar 't noorden terwijl steeds meer zonlicht zich door 't wolkendek prangde en nadat ik de brug over de Dordogne over was, rolde ik vorengenoemd gebied binnen, de Charente, vol Ugni-Blanc waar later de cognac van gebrouwen wordt terwijl boven mij steeds meer blauwe hemel de plaats in nam voor de wolken; de wisseling tussen zon en schaduw gaven de omgeving een fabelachtige aanblik; de korenvelden omzoomd met klaprozen en boterbloemen en dan de serene rust; een lange, prachtig gelegen weg vervoerde mij via Matha naar Aulnay waardoor ik op de eindeloos mooie weg naar Melle terecht kwam, nauwelijks gehinderd door tegenliggers of lui die voor af achter mij de weg bevolkten.
De weg naar Loudon, en vandaar naar Saumur was wat drukker, mede doordat de klok rond vijf uur stond, de tijd dat over het algemeen heel veel Fransen in hin voertuig stappen om van hun werk huiswaarts te keren en onderwijl snorde ik tussen het verder; de Loire over, in via Longué-Jumelles naar Baugé-en-Anjou, een klein stadje dat voorheen aan de doorgaande weg Angers-Tours lag en waar ik in de jaren zeventig van de vorige eeuw soms twee keer per week doorkwam met een lading verse snijbloemen.
Even na La Flèche wist ik een ouderwetse pleisterplaats; één van de oudste en nog bestaande routiers van Frankrijk dat zijn deuren in 1948 opende; ooit lag het aan een "drukke" doorgaande route tussen Le Mans en het zuidwesten van Frankrijk; ontelbare vrachtwagens brachten er op de nabijgelegen parkeerplaats de nacht door en afgelopen nacht was het mijn beurt.
Vanmorgen, bij het krieken, vertrok ik weer terwijl de omgeving nog in alle rust verkeerde, passeerde een slaperig Le Mans dat deze keer kennelijk geen 24 uur wakker bleef en rolde de weg op naar Bonnétable, dwars door de uitgestrekte Sarthe, een nog steeds erg dun bevolkt gebied, in de spiegel een meer dan halfvolle maan terwijl de zon vanachter ongerepte bomen met veel rode bombarie naar grote hoogte klom en ik het voertuig nabij Evreux parkeerde voor een eigenzinnige Franse koffie en een pain-choco erbij.
Het belooft een warme dag te worden vandaag.
Aldus schreef ome Willem.
') De brug werd gebouwd tussen 1960 en 1967
Verzonden door ome Willem