Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

donderdag 30 augustus 2012

Scania?

Waar waren ze gebleven?
Bij het opstaan zag ik er niet één meer; de lucht was wolkenschoon en onweer of regen kwam niet langs die nacht, zes uur, het dagen was begonnen.

In de loop der tijd zijn er zeven overgebleven, en zelfs die zeven zijn onderling weer verweven terwijl allen veel samen doen om kosten te besparen.

Als eerste kwam ik aan, in Bolzano Vicentino, ik was er ook zo weer weg en omdat ik onderweg tussen Verona en Vicenza wegwerkzaamheden aan de andere kant had waargenomen die wel tot file moesten leiden, verliet ik, zonder tegenzin, al snel de snelweg om via de ss 247 eerst naar Montagnana te rijden, een traject dat ik volgens mij nooit eerder reed en waar ik opeens aangenaam werd verrast.

Het zijn Volvo, Renault, MAN, Mercedes, DAF, Scania en Iveco, één uit Frankrijk, Nederland en Italië en twee uit Duitsland en Zweden, en dus onderling weer verweven: zo is Renault min of meer eigendom wan Volvo, maar heeft Renault op haar beurt weer twintig % aandelen in Volvo.

Verrast doordat ik langs een prachtige stadsmuur kwam, dat overkomt je hier wel meer, vaak zelfs, nietsvermoedend snor je rond en dan opeens en onverwachts een eeuwenoud uitziend stadje; de weg liep een kilometer lang langs een deel van de prachtig gemetselde stadswal.

Inmiddels was de zon aardig opgeklommen, het werd warm vandaag, een klaterblauwe lucht en ik reed verder, de weg langs stadjes waar honderden meubelmakers hun nering hebben, Nogara, Sanguinetto, Cerea en Legnago en in het laatste stadje werd ook Antonio Salieri, componist en tijdgenoot van Mozart en Beethoven, geboren; ook hij vertoefde lange tijd in Wenen, stierf er ook.

Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd, dat is de betekenis van de afkorting Renault, dat is wel bekend, en daarnaast wordt MAN als een tweede "B"-merk beschouwt. Ik weet het niet, want daarin heb ik mij weinig verdiept, veel collega's echter kikken op bepaalde typen, kiezen hun werkgever er voor uit.

Na Mantova reed ik via de N 420 richting Parma en alweer, op het stuk land wat geklemt zit tussen de Po en de Oglio, werd ik verrast door een ruim vijfhonder jaar oude stadsmuur, volledig in tact, Sabbioneta en juist bij de ingang was een horecagelegenheid met ruime parkeergelegenheid, ook voor trucks, dus nam ik even gelegenheid, tot cappuccino en een kijkje in het stadje.

Nee, mij maakt het niet zo veel uit waarmee ik stuur: toevallig rijdt mijn werkgever met Daf, een merk dat samen met de twee Zweedse merken doorgaat voor de top drie, maar velen maken zich drukker om het merk wat ze rijden dan het salaris wat ze verdienen, dat laat het gedrag wel zien. Bij "truckers"-festivals komen duizenden chauffeurs, bij een bijeenkomt over toekomst en salaris slechts enkele tientallen.

Even na de middag ging de laatste klant in de buurt van Parma er uit en het terugladen zou ik vandaag niet meer redden, en dus snorde ik eerst naar Fidenza, nam even de tijd om het eeuwenoude stadje te bezoeken, een zeer fraai stadje, zo bleek, met een DOM uit de eerste eeuwen van onze jaartelling, DOM, één van de eerste afkortingswoorden dat voor Dominus Omnius Magnificus staat hetgeen, overgezet zijnde, aan de Allerhoogste God betekend wat op haar beurt weer suggereert dat er, naarst de Allerhoogste, een minder hoge god danwel goden bestaan.

Inmiddels was het warm, nee, snikheet geworden, het tikte de veertig graden aan en na ruim anderhalf uur kwam ik terug bij de auto; warmte, ik houd er wel van.

Industrial VEhicel COmpagnie is de afkorting van Iveco en dat weer een samenvoeging is van diverse merken, onder meer van de Spaanse Pegaso en waar de hoofdaandeelhouder Fiat is wat weer staat voor Fabrico Italiano Automobilo Torino en het hoeft geen nadere uuitleg dat de fabriek in Turijn staat: het is een truck met vaak te "kleine" ramen voor grote mensen, een truck met vaak een erg donker, doofmakend, geluid, de enige truck waar ik niet erg blij mee zou zijn.

Aan het einde van de dag kwam ik weer langs de eeuwenoude stad piacenza, gesticht, nog voor de jaartelling al Pacenta, door de Romeinen en men vermoed zelfs dat daarvoor nog Etrusken woonden, eigenlijk ook een stad waar ik het hart niet van ken, ondanks dat ik er zeer vaak langs kwam, Piacenza, geboortestad van, nu we het toch over voertuigen hebben, Guiseppe Merosi, de ontwerper van de mooiste Alfa Romeo's en later, op het einde van zijn leven, ontwierp hij mede de Iso Rivolta, één van 's-werelds topmodellen.

Na Piacenza nog het langdradige vervelende stuk snelweg langs Voghera en Broni naar Tortona, maar daarna er, gelukkig, weer af, op weg naar Canelli. Ondertussen betrok in het westen de lucht, prachtige wolkenformaties trokken langs een dalende zon voorbij, alsof ik ginds een eilandenkust zag: vanachter de Ligurische Alpen leek uit zee water te worden opgezogen met de bedoeling de streek rond Canelli en Nizza te besproeien.

Van Doons Aanhangwagen Fabriek staat voor DAF, dat weten wel, de naam die Henk Wijngaard inspireerde tot het schrijven en zingen van "Daftrucks", en Volvo, ooit begonnen als kogellagerfabriek, is het latijn voor "ik rol" (of; rol ik?) wat natuurlijk in de eerste plaats voor de koggellager gold, maar nu ook voor de voertuigen: ze rollen maar door; vraag daar Jan maar naar.

Alleen de naam van het Zweedse merk Scania, een merk dat vermoedelijk de meest fervente Fans heeft, is mij niet duidelijk, nota bene het merk dat ook in ons land, Zwolle, wordt gemaakt, de naam ervan: waar komt die toch vandaan? Scania, toch wel een erg tot de verbeelding sprekend merk: wie kent niet de Scania-Vabis (Vabis was, als ik het goed heb, een fietsenfabriek en werd reeds rond 1905 of daaromstreeks door Scania gekocht), er zijn diverse liedjes op gemaakt Misschien dat de echte "fan"s en deskundigen als Ben van 't Hul of Gerrit Spijkerboer de oplossing weten?

Aldus schreef ome Willem.
---