Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

dinsdag 5 juli 2011

De kettingreactie.

We gaan even terug naar afgelopen woensdag en wat daarna allemaal volgde ten einde de leeklezer enig inzicht te geven wat de gevolgen kunnen zijn van het niet nakomen van afspraken, danwel de gevolgen van het niet gereed zijn van lading.

In Guttau, zoals men heeft kunnen lezen, kreeg ik afgelopen woensdag 14 paletten er in, en het is nu ook van belang te weten wat, namelijk dakpannen, te laden voor een transportbedrijf te Beuningen dat zelf erg veel werk verricht in dat segment. Kortom, zo'n bedrijf krijgt zelf opdrachten van, meestal, aannemers om vanuit hot en her bouwmaterialen te halen, maar heeft ook niet altijd overal een voertuig in de buurt en schakelt dan een collega-transportbedrijf in, zoals in dit geval.

Welaan, nadat ik de pannen woensdag had geladen, reed ik dus naar Hrdly (Tsjechië) waar, zoals u reeds las, de lading wegens niet of niet voldoende produceren, niet gereed was, maar men "ons" daar wel aan het lijntje hield door de laadtijd telkens met twee uur te verschuiven. Bekend is ook dat ik uiteindelijk rond vijf uur in de middag zonder lading vertrok, dus vooralsnog met alleen de dakpannen in de kar.

De gevolgen bleken desastreus voor diverse partijen en had ook voor mij wat nare gevolgen.

Indien ik meteen had geladen in Hrdly en ik, pakweg, om 10 á 11 uur had weggereden, dan had ik mijn rij-tijd die dag vol kunnen rijden en had ik die dag zo even voor Dortmund uitgekomen waarna ik, bij vroeg vertrek, rond een uur of zes, zeven ik Beuningen had geland. Dan was er niks aan de hand geweest. Maar nu!

Door het onzinnige oponthoud kon ik niet verder komen dan Leipzig, kon ik, doordat ik laat stopte, niet vroeg weg, dus was ik rond half tien net de voormalige DDR uit. De dakpannen zouden diezelfde dag, afgelopen vrijdag dus, gelegd worden op een woning te Alteveer bij Stadskanaal, Groningen en de bedoeling was dat de transporteur uit Beuningen de pannen zelf naar de noordelijke provincie zou vervoeren, want deze voertuigen hebben iets aan boord wat ik niet heb, de zogenaamde kooiaap, een achterop bevestigde heftruck waarmee ze de lading overal zelf kunnen lossen en neerzetten, vaak ook op onontgonnen bouwland.

Maar ja, ik was er, door omstandigheden, dus niet. De aannemer, die er op rekende dat de pannen in ieder geval in de loop van de ochtend zouden komen, had reeds de voorbereidingen getroffen: een gereedstaande ploeg leggers, het plastic van het dak verwijderd en zo.

En ja hoor, om tien uur kwam het eerste telefoontje met de vraag waar ik was waarna, uiteraard, grote paniek volgde. Rond een uur of één, bij een steeds stijgende paniektoestand, kreeg ik, toen ik al in de buurt van Dortmund kwam, de opdracht om dan maar rechtstreeks naar Alteveer te kachelen terwijl er op dat moment dus ook een lege auto met kooiaap van die firma naar hetzelfde adres vertrok, maar dat hield wel in dat ik nu een twee uur lange omweg aan het maken was, want ik had vanaf Leipzig een veel kortere weg naar Groningen kunnen nemen, ja, zelfs vanaf Paderborn had ik een belangrijk stuk af kunnen snijden. Bovendien had ik, omdat ik nog steeds met een vervangend voertuig reed, de Duitse tol reeds handmatig tot Nijmegen betaald en moest ik weer een betaalpunt opzoeken om de nieuwe route te betalen, vaak een tijdrovend klusje, terwijl de reeds betaalde route nu voor een deel weggegooid geld bleek. (Dit betalen van tol gebeurt, meestal, doordat er een "tolkastje" in het voertuig zelf zit. Dan gaat alles per satelliet, maar in een huurauto zit geen tolkastje).

Mede door de reuze-omweg kwam ook ik, een dag voor mijn vakantie, in de problemen, want nu kon ik binnen de gegeven rij-tijd niet meer thuis komen.

In Alteveer aangekomen stond de chauffeur met lege trekker-oplegger al enige tijd op mij te wachten en toen vernam ik ook de desastreuze gevolgen. De woning bleek ook reeds bewoont en ook de bewoners waren uiterst, begrijpelijk, ontzet en ook ik had er best de smoor in over dit alles. En allemaal vanwege een fabriek die een voertuig laat komen terwijl de handel niet klaar is. Tot slot ben ik toch naar huis gereden met een overtreding van een uur rij-tijd, en dus kan de ketting van de reactie in mijn eerste werkweek na de vakantie nog langer worden, want dan kan nog een exorbitante boete voor die overtreding volgen als ik die week nog in een controle terecht kom.

Maar ja, dat leest u dan wel weer.

Aldus schreef ome Willem.


---