Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

dinsdag 21 juni 2011

Noyon.

Het mais schiet al omhoog, het eerste koren is reeds gemaaid en ook de suikerbietenvelden kleuren al volwassengroen. Zelfs zag ik al een enkel prachtig geel zonnebloemenveld tussen alle andere akkers staan. Met de blonde DAF dus een eerste trip Noord-Frankrijk, met als eindbestemming Malherbes waar ik vanmorgen om elf uur werd verwacht en ook rond die tijd werd gelost.

Daarna terug, door de bossen van Fontainebleau, Melun en later door het schattige stadje Crépy en Valois naar de bossen van Compiegne. Toen ik ook daar doorheen was, kwam ik rond twee uur aan bij het laadadres, even boven Noyon, de stad waar Karel de Grote een tijd heeft gewoond. Noyon, dat vaak werd en wordt verward met Nijmegen omdat het dezelfde latijnse naam heeft, Noyon, met zijn vroeg-gotische robuuste kerk die zelfs iets romaans in zich heeft, Noyon, de geboorteplaats van Jean Calvin waar volgens sommigen Nederlanders hun volksaard aan te danken hebben.

Nadat de bubs er in zat, er eens even goed de sokken er in gezet en via Peronne en Bapaume kwam ik even op de Franse snelweg, reed België door en over een klein uurtje zal ik dan thuis zijn. En dan maar eens afwachten wat de dag van morgen gaat brengen.

Inmiddels heb ik vernomen dat men mijn oude Dafje heeft meegenomen naar de fabriek in Eindhoven waar hij als een soort studieobject gaat fungeren. Menig aspitant-monteur zal dan daar zijn hoofd wel over gaan breken.

Ik heb met te doen met die arme stakkers.

Aldus schreef ome Willem.
---