Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

maandag 18 april 2011

Het oosten.

Nee, het is eigenlijk nog niet eerder voorgekomen om tien uur lang pal naar het oosten te rijden. En dan ook nog allemaal vrijwel vlak, want er zijn alleen een klimmetje na Bad-Oeynhaussen en wat kleintjes even na Helmstedt, benevens ook ruim 600 kilometer zesbaans wat dan ongeveer 12.000.000 vierkante kilometers asfalt oplevert. Afzien dus, voor mij althans. Even voor de Poolse grens houdt het zesbaansgedeelte op en na de grens blijkt de grote weg, gelukkig, nog lang niet klaar te zijn.

Dus nog steeds door de dorpjes Torzym en Wilkowo en alleen rond Swiebodzin loopt nu een moderne rondweg. Landgenoten zijn hier niet meer te bespeuren, maar ik kom overwegend Letten, Litouwers, Esten, Wit-Russen, Oekraïens en natuurlijk Polen tegen, ook hier op de parkeerplaats te Miedzichowo wat net na de grens van wojwoscha (graafschap) Lubunska, in wojwoscha Wielskopolska (wat graafschap Groot Polen betekend) ligt.

En morgen, morgen nog verder, pal oostwaarts, richting Warszawa dat aan de Wasla ligt en daarom door de Duitsers en Nederlanders Warsch-au genoemd wordt.

En deze keer ga ik eens proberen drie dagen in dit land te verblijven zonder een kielbassa te verorberen, maar vraag me af of ik dat kan volhouden.

Aldus schreef ome Willem.
---