Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

maandag 27 december 2010

Leven of beleven.

Toch had ik wel verwacht dat het hier, in Lyon, boven "nul" zou zijn en sneeuwvrij, maar het nimmerweer heeft ver naar het zuiden kunnen oprukken en heeft ook hier zijn grimmige sporen achter gelaten.

In zeer duister donker weg gegaan. Het zal een uur of half vier zijn geweest en pas ver in Frankrijk ontwaarde ik enig daglicht tussen de grijze nevel door.
Maan en sterren hielden zich schuil achter een dik wolkendek.

Het ijspegelgehalte was, zeker na Couvin, enorm en voor koffie kon ik vandaag niet bij Lambiek terecht omdat het etablissement gesloten was, dus vandaag geen negotie voor hem.

Veel gelegenheden zijn toe deze week en het zal een hele sport worden wat open te vinden en dat zijn dan meestal niet de besten.

Even, even maar dacht ik van de sneeuw af te wezen toen tussen Chalons en Vitry de knollenvelden sneeuwvrij waren, maar daarna nam de sneeuwdikte weer toe. Gelukkig prangde zich aan het einde van de ochtend even, en later op de dag weer, een bleke zon door het wolkendek waardoor ik een weinig verkwikt werd.

Nu sta ik al vroeg stil en jammer genoeg ben ik de zaterdagkrant met de kerst-schaakopgaven vergeten, dus ga ik zo maar verder met het boek van Safranski en zet daarbij een aardig muziekje bij op, symfonie 37 van Mozart dat helemaal niet van hem blijkt te zijn, maar oorspronkelijk door de broer van Jozef Haydn, Michael Haydn, werd geschreven.

Zo'n cultuur-oefening in de cabine brengt mij dan van de indirecte verhouding tot de dingen en mensen tot een meer directe, al zal het de moderne mens wel nooit meer gelukken met al die beeldcultuur om zich heen om in een directe relatie met zijn omgeving te treden, maar omdat muziek de enige kunst is die het éne enkele en het alle alles tegelijkertijd kan doen laten klinken, droefheid en geluk met dezelfde klank kan uitdrukken en je in één enkele melodiestrophe diverse aan elkaar tegenstrijdige emoties horend kunt waarnemen merk ik toch dat ik niet alleen maar beleef, maar ook nog een beetje leef.

Dat lukt overigens alleen met muziek van vóór Wagner, dus van vóór 1850. Latere muziek is altijd indirect en wordt louter en alleen beleef en voordat er nu weer een heel struikgewas van meningen gaat ontstaan voeg ik er met klem aan toe: Jammer, maar waar.

Aldus schreef ome Willem.


---