Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

maandag 27 september 2010

Miezerig.

Zo langzamerhand is de herfst echt wel begonnen, wat niet alleen te zien is aan de kleuren van de bomen, maar ook doordat het steeds later licht wordt. Ook vanmorgen weer, het duurde, met dit bewolkte weer, tot wel na zevenen.

Deze week gaan we weer op weg naar Cavaillon en deze keer trachtte ik weer eens een kleine modificatie in de route aan te brengen: via Maastricht naar Liége en nadat ik even richting Namur was gereden de borden Marche gevolgd en zo, via Serain, de Maas over en toen weer de bult op en zo via de zeer stille en "oude" weg naar Marche, Saint Hubert en Bouillon de franse grens over. De variatie was zeker niet onaardig, maar qua tijd scheelde het niet veel.

Een nogal miezerige en beetje kille dag vandaag, die vervolgens via Virty en Bar sur Aube (al eerder beschreven) naar de snelweg ging die ik tot Lyon aanhield, behoudens dan, geheel volgens mijn gewoonte dat ik via de "oude weg" langs Dijon snorde.

Vroeg stilstaan, veel te vroeg weer op straks, en dan, ook weer, aldenaars vroeg lossen. De zin van een zo vroeg tijdstip ontgaat mij en vermoedelijk kom ik een ietwat te laat. We zullen zien wat voor effect dat heeft.

In de middag kwam ik langs Beaune met zicht op de fantastische wijngaarden van de Cote d, Ore, voornamelijk begroeid met de Pinot Noir waar weer Bourgogne van wordt gemaakt, maar er groeit ook aligoté, een witte druif voor witte wijn. En ook hier geldt: hoe wordt er geplukt. Met het plukmonster? Of met de hand. En zo er al met de hand wordt geplukt, geeft dat natuurlijk nog geen zekerheid of de betrokken wijnboer ook wel lekkere wijn kan maken!

En dan nog: de wijnboeren hier in de Bourgogne bezitten vaak zelf geen wijngaarden, maar "huren" percelen van de eigenaren die daar vaak zoveel aan over houden dat ze er van kunnen leven. Geen wonder dat Bourgogne vaak twee keer zo duur is!

Één van de huurders van een aantal percelen is de fameuze wijnmaker Phillipe Pacalet, één van de beste wijnmaker die Frankrijk rijk is, die zijn wijn niet filtert, alles met de hand plukt en nimmer sulfiet aan de wijn toevoegt en ook laat gisten met eigen wijngaardgist.

Vrienden van mij zijn deze week voor het zoveelste jaar bij hem aan het plukken.
Door de miezerregen keek ik nog even links de heuvels van de Bourgogne in en in gedachten was ik even bij ze op de wijngaard. Na afloop nemen ze altijd een lekker flesje voor mij mee van de pluk van het jaar er voor en ik verheug mij daar al op. Maar voorlopig moet eerst deze rit, dat een enerverende dollemansrit dreigt te worden, afgerond worden.
Aldus schreef ome Willem.
---