Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

dinsdag 28 september 2010

De overschrijding.

Een roerige dag vandaag en een probleem erbij waar ik echt niets aan kon doen, een half uur over de rijtijd heen wat mij nu na 28 dagen nog problemen kan geven. Het was nog donker vanmorgen, toen ik de reis voortzette. Doorgaan, valance, Montelimar en Avignon voorbij en het was reeds licht toen ik om half acht in Cavaillon
aankwam, anderhalf uur "te laat", maar zonder noemenswaardige problemen reed ik er even over achten alweer ledig de deur uit en na twee bochten stond ik bij een bakker voor een kleintje koffie en een halfje bruin volkoren.

Vervolgens een half uurtje teruggereden om de kar weer te vullen, hetgeen een dikke twee uur in beslag nam omdat er weer iemand zo slim was een veel te late tijd voor mij af te spreken en ik deswege weer voor nop anderhalf uur zinloos heb gewacht. Niet geheel zinloos natuurlijk, want de lummeltijd wordt uitbetaald.

En toen de boel er in zat via Carpentras weer naar de Autoroute gekacheld en onder het oog van de in de zon blakerende Mont Ventoux draaide ik de grote weg op om de reis te vervolgen.

De temperatuur liep al aardig op, 22, 23 graden, en op zeker moment heb ik de airco er maar even bij aangezet, want de zon maakte de stuurhut aardig warm. Zo tufte ik verder, Aix en Provence, waar ik de afslag Trets nam om tot Le Luc tegen de verveling de route nationaal reed, maar daarna maar weer de snelweg op, verder, Cannes en toen langs de stad waar de napoleaanse roofridder Massena en ook de italiaanse revolutionair Garibaldi werden geboren, Nice, waar je op zeker moment echt met de snelweg naar boven de alpen in rijdt. Een steile helling van wel acht kilometer lang voert daar omhoog en zorgt er uiteindelijk voor dat je een fantastisch uitzicht krijgt over de Middellandse zee.
Tunnel in, tunnel uit gaat het dan, tot aan La Spezia aan toe en het franse deel kwam, in tegenstelling tot het italiaanse stuk wat eind jaren zestig reeds gereed kwam, pas in de tachtiger jaren der vorige eeuw klaar.

Inmiddels had ik al een poosje over de 22MC bak contact met een collega van een ander bedrijf waarmee ik over van alles en nog wat heb geklets. Samen dronken we nog even koffie op de autoporto van Ventimiglia en aangezien hij richting Milaan moest zijn we tot de geboortestad van Nilcolo Paganini samen opgereden. Trouwens, ook Columbus werd er geboren en nu weet de lezer onmiddellijk dat ik dus Genova, op z'n nederlands: Genua, bedoel. De autostrada door de Ligurische alpen is een waar kunststuk, tunnel in, tunnel uit en weer een lange hoge brug over, links bergen en rechts de immer ruisende zee. Even voor Genova zat de rijtijd er voor mij op en kon nog ruim binnen de tijd de eerstvolgende parkeerplaats halen. De volgende daarop, zo maakte ik uit de borden op, was ruim 30 kilometer verder, maar.... aangekomen bij onderhavige parkeerplaats bleek deze te zijn afgesloten voor vrachtvoertuigen. Dus was ik genoodzaakt om door te gaan tot de volgende halte, en dat nam weer mooi ruim dertig minuten in beslag, want het laatste stuk zit vol met bochten en inhaalverboden, steile stukken en daarbij ook nog een maximum snelheid van zestig kilometer per uur! En alszo kwam het dat ik vandaag een rijtijdoverschrijding heb van een half uur, maar ik vind dat ik geen overtreding heb begaan. De controlerende instanties misschien wel en nu maar hopen dat er 28 dagen lang geen controle komt, danwel, zo er controle is, in welk deel van de Europese Unie. In Spanje kost dit ca 400, in Frankrijk 135, in Duitsland 50, in Polen 900, in België 750, in Italië 1250 en in Nederland 0,00 euro voor dit euvel wat heden in Italië is geschied.
Wie had het over één Europa?

Aldus schreef ome Willem.
---