Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

dinsdag 15 juni 2010

De Sorben.

Vandaag heb ik er toch weer extra op gelet of het mogelijk is louter aan het landschap te zien of er verschil is tussen Oost Duitsland of Noord Frankrijk maar dat is toch wel uitermate moeilijk. Wellicht geven de plaatsnamen de omgeving een bepaalde glans en is het daarom allemaal anders, of is het licht hier anders dan elders maar er moet toch wel iets wezen waarom de sfeer en het landschap hier verschilt en dat kan niet alleen liggen omdat ik weet dat ik hier niet elders ben. En al peinzend vertrok ik vanmorgen na het lossen naar de stad waar de gebroeders Grimm ooit les gaven aan Max Plank, de stad Goettingen en vandaar ging ik over Heiligenstadt, Muelhaussen naar Bad Langensalza om een klantje in Waltershaussen te lossen. Vandaar reed ik kalmpjes via Erfurt en Sommerda naar Sangenhaussen om vandaar dwars door de stad waar Georg F. Haendel en de vrouw van de tweede president van de D.D.R. werd geboren, Halle, om bij een vervelende klant in Landsberg wat goederen achter te laten waarna ik over een stille driebaans autobahn naar het zuiden toog en daarbij Leipzig passeerde, Lipsk eigenlijk, wat zoiets als lindenoord betekend en stamt van het sorbisch en het Sorbisch is een taal gesproken door een zeer kleine slavische minderheid ten zuiden van Berlijn, grofweg tussen Hoyerswerda (wojerecy) en Weiswassser (biela Woda). De Sorben wonen als slavische bevolkingsgroep in een soort enclave en zijn tegenwoordig allemaal wel tweetalig. Leipzig, de stad waar Napoleon ooit nog werd verslagen, de stad ook waar componisten als Schuman, Grieg, Bach en Telemann hebben gewoond en de eerste popmuzikant, Wagner, is hier geboren. Trouwens, naast Wagner is ook Walter Ulbricht in Leipzig geboren en verder weet ik niet zo heel veel van de stad. En nadat ik de stad passeerde ging ik nog door tot Hermsdorf en toen was de tijd weer op en heb ik mij verschanst op een autohof waar het thans aardedonker is terwijl van de maan slechts een klein schilletje is te zien. De maan, ja, die is volgens mij wel overal hetzelfde vanwaar je hen ook ziet.

Aldus schreef ome Willem.
---