Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

maandag 14 juni 2010

Anders?

Deze week toch weer eens een andere kant op, naar het oosten, maar niet voordat ik eerst in Amsterdam de meegenomen handel had verwisseld voor weg te brengen goederen en zo kon het gebeuren dat ik om een uur of elf wegreed uit Amsterdam en om een uur of twee reeds in Duitsland toefde. Na de grens zie je eerst de stad Osnabruck op de borden verschijnen, Osnabruck de geboortestad van kunstschilder Felix Nussbaum die echter een groot deel van z,n leven in België woonde en vandaaruit in 1944 als één van de laatsten vanuit België op transport gezet naar Auschwitz waar hij enkele dagen voor de bevrijding van België werd vermoord. Na Osnabruck eerst nog even Bad Oeynhausen door, een stuk provinciale weg van een paar kilometer bezaaid met verkeerslichten, een situantie die al tientallen jaren voortduurt, maar dan, toen ik dat had gehad, bij Bad Eilsen er af en via Hameln, bekend om de rattenvanger, naar Elze en Hildesheim te reizen om vandaar uit een stukje over de autobahn te gaan om zo bij het eerste losadres te Langelsheim te komen en tijdens de reis door het landschap vroeg ik mij af of het landschap wezenlijk verschilde van het noord-franse landschap, of dat het alleen maar verschilt omdat je weet dat je nu in Duitsland bent, met andere woorden, zijn er kenmerken of is er eenvoudig aan de natuur of landschap te zien dat je in frankrijk of Duitsland bent: zijn de velden hier groener, de bergen hier glooiender? Want het is namelijk niet mogelijk om te denken dat je in het franse land doolt terwijl je weet dat het onjuist is. Of is het omdat het echt werkelijk anders is?

Aldus schreef ome Willem.
---