Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

woensdag 14 april 2010

Van Marche tot Campania.

Marche, Abruzzo, Molise, Puglia, Basilicata en Campania waren de regio's waar ik vandaag door kwam toen ik vertrok uit Ancona waar ik gisteren was geëindigd en na ruim een uur Pescara passeerde en om een uur of negen bij de eerste klant in Gissi, een dorpje midden in de rimboe, aankwam, de lading achterliet en iets verder in San Salvo een tweede klant blij maakte met mijn pakjkes en tegen verwachting in nog voor twaalf uur de derde klant in Termoli, wat dan al in Abruzzo ligt, gelost op een adres in een zeer weids industrieterrein met hier en daar een fabriek terwijl de rondomliggende bergen prachtig oogstrelend groen ogen, de wolken in alle soorten en maten overdreven en soms lading lieten vallen, vergezeld van een frisse wind vanuit de zee. Vanuit Termoli over de SS 16 eerst langs zee, waar je rechts langs kilometers uitgestrekte velden met aardbeien, sla, worteltjes en vele andere mooie tuinbouwproducten komt en na een kilometer of dertig, als de weg af buigt om de garganoberketen te ontwijken en over een uitgestrekte vlakte naar het zuiden gaat, richting Bari, Bari, dat vermoedelijk zo heet omdat daar voor het eerst het element barium zou zijn ontdekt, maar wat niet vermoedelijk is, is dat in Bari de bisschop van Myra, bij ons beter bekend als Sinterklaas, zijn laatste rustplaats heeft gevonden. Ik weet niet hoe het u vergaat, maar als ik vandaag de dag aan de bisschop van Myra denk, dat hij altijd in het bijzonder zo aardig is voor kinderen en daarnaast het nieuws van de laatste tijd plaats, ik toch wel even bedenkelijk ga kijken en mijn voorhoofd frons bij de naam Sinterklaas. Genoeg hierover, we gaan verder met de dag en bij Foggia, dat zo ongeveer het centrum is van bovengemelde grote vlakte besloot ik, om de mij moverende redenen, Bari te links te laten liggen en koers te zetten naar Melfi waar weer gezellige bergen beginnen. Inmiddels was ik dan door Molise in Puglia aangekomen (Foggia ligt in Puglia) en even voor Melfi passeer je de grens naar Bassilicata. Nadat ik langs de tegen de bergen gebouwde stad Potenza kwam, reed ik even richting Salerno, maar sloeg bij Tito af naar Brienza en zo kwam ik nog net even in de regio Campania, waar ik het schitterend tussen prachtige bergen gelegen dal van de Tanagro in reed en ging verder zuidwaards, maar in Buonabitacola maar eens op de rem getrapt en het DAFje met een schouderklopje stilgezet. Bij dit soort reizen hoort, zo vind ik, Rossini, Paganini of Mozart, bij uitstek Mozart en vandaag was het Il Sogno. Jazeker, deze reis is werkelijk een "sogno".
Vanaf de zanderige parkeerplaats vol met gaten zie ik een voor mij bekend adres, al was ik hier jaren niet meer, waar iets lekkers wordt klaargemaakt. Rondom groene bergen waarvan de toppen door wolken aan het oog zijn onttrokken. Er zal wel wat regen komen, vermoed ik.

Aldus schreef ome Willem.
---