Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

zaterdag 24 april 2010

Joop.

Gisteren had ik het al gehoord dat hij vandaag zijn partijtje mee zou blazen en er was een goede kans dat ik hem vandaag zou kunnen tegenkomen want hij zou laden waar ik ook zou gaan laden. 'T was trouwens alweer een paar maanden geleden dat hij er was want begin dit jaar had hij aangegeven er maar helemaal mee te stoppen want voorheen was hij nog zeer frequent aanwezig. En inderdaad, vanmorgen laadde ik om half acht de eerste oplegger, reed er mee naar Amsterdam, pikte daar mijn eigen oplegger aan en reed terug naar het laadadres in Emst (bij Vaassen) en toen ook deze oplegger vol was en ik een half uurtje had gewacht, kwam hij er aan, Joop, anno 1931, nog niks veranderd. Joop was vroeger eigenlijk geeneens chauffeur, maar schipper op een veertig tons dekschuit en voerde van ongeveer 1955 tot 1970 voor onze firma, CJ Hendriks, waar hij onder drie generaties diende, met zijn schuit in Amsterdam en omgeving. Veertig ton balen meel of andere goederen aangeven vanuit de boot aan de kade. Zoiets duurde vaak wel een dag en geloof me, daar werd je erg sterk van en Joop is ook erg sterk. Joop, die in 1957 stopte met roken, verwisselde in 1970 zijn schuit voor een DAF en reed daar jaren mee, een DAFje zonder slaapcabine, standkachel en ander gerief wat we tegenwoordig wel allemaal hebben. Hij reed veel Calais, Le Havre en Parijs, de min of meer vaste omgeving van de firma en rond 1990 kon Joop met de "VUT", maar Joop ging niet net de vut en eerst pas in 1996 ging hij met pensioen maar joop bleef na zijn pensionering regelmatig rijden, een jaar, nog een jaar en nog niet zo heel lang geleden was er het 12 1/2 jarig jubileum, want Joop had er na zijn pensionering weer eens zoveel jaar opzitten. De auto waar Joop op reed was ook altijd nieuw, ook al stond er een miljoen kilometers op de teller, zo goed zorgde hij voor zijn materiaal en ik heb nog de eer gehad in 1996 zijn laatste "vaste" auto te mogen overnemen, zes ton op de teller, maar voor de rest nieuw.
Maar begin dit jaar nokte hij er vanwege prive-omstandigheden mee. Dachten we en weer hadden we het mis, want Joop was er weer, van des morgens zes uur, en het zou dik na achten worden wat dus weer een veertien uur was. Natuurlijk heb ik Joop geholpen met laden en daarna ben ik, samen met oude Joop, teruggereden over de, want dat doen echte oude chauffeurs, oude weg, dus Vaassen door, langs het Lo en zo de Amersfoortse weg op. En in het aloude chauffeursrestaurant te Stoutenburg zijn we even wat koffie wezen drinken en Joop nam er ouderwets een vulkoek bij en hij wilde er geen balletje bij want Jopie, zijn lieftallige vrouw, had lekkere soep gemaakt, vertelde Joop. Toen gingen we beide weer ons weegs en werd ook deze week weer verleden tijd, ook dit dagje met Joop, een chauffeur, arbeider op en top die kennelijk maar niet van ophouden weet, maar ja, wat wil je, Joop is ook op één mei jarig!

Aldus schreef ome Willem.
---