Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

maandag 26 april 2010

De zeemeermin.

Lucht bestaat voor het leeuwedeel uit stikstof, een element dat planten nodig hebben, maar, aan stikstof in de lucht heeft de plant niets. De stikstof die een plant gebruikt wordt opgenomen uit de grond, en dan altijd vanuit een "chemische" verbinding met andere elementen. Het zijn alleen de vlinderbloemigen die de eigenschap hebben de zich in de lucht bevindende stikstof op ingenieuze wijze te gebruiken en vast te leggen in de grond voor de daarna geplante gewassen. Vandaar dat tegenwoordig de franse landerijen met enorm veel geel staat, een vlinderbloemige, die enerzijds geteeld wordt voor de fabricage van bio-diesel en anderzijds ook nog eens op natuurlijke wijze de grond bemest met stikstof zodat later in het seizoen geteelde gewassen zoals graan, suikerbieten en zo meer niet meer met dit element behoeven te worden (bij)-gemest en het is juist deze reis dat ik overweldigd word door het overal in bloei staande mozaxefek van gele bloemen met groene velden, terwijl ook nog eens de fruitbomen bebloesemd zijn en overal paardebloemen, pinksterbloemen en zo meer waar te nemen zijn alsof een fantastisch gekleurd tapijt in enkele dagen werd ontrold. De reis die ik maak is naar Nimes, en voor de route neem ik dezelfde als drie weken geleden zodat ik mij u daar niet mee vervelen zal. Wist u trouwens dat Auxerre, waar ik vandaag dus langs kwam, een heroxefsche cyclus kent van ongeveer duizend jaar? Omstreeks het jaar 1000 werd de aanvoerder van de Noormannen, ene Rollo, met succes verslagen en tegen het jaar 2000 werd door de Auxerianen Ajax verslagen.
Voor het overige vandaag alleen oog gehad voor de schitterende kleuren, en zo af en toe ook de heerlijke reuk die van de bloemenvelden af kwam opgesnoven. En tot slot hier een dorpje ingelopen, Saint Pourcelain sur Sioule, en ik zit nu tegenover een dertiende eeuwse kerk met gebrandschilderde ramen en probeer de uitgebeelde taferelen te herkennen en ééntje valt mij op, en dat is dat de koningin van Sheba, die Salomo met een bezoek vereerd, heel apart uitgebeeld is als zeemeermin, tenminste, als ik het één en ander juist interpreteer.
Kom, ik loop maar weer eens terug naar mijn voertuig.

Aldus schreef ome Willem.
---