Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

zaterdag 10 april 2010

De torenzet

De afloop van deze reis kunnen we vergelijken met een torenzet, T e1-e8, mat, dus mat op de achterste rij, over en uit en daarna werd er nog even nagepraat, geanalyseerd, glas wijn geheven en dan de voorbereidingen treffen voor een nieuwe partij. Als je namelijk vanaf Decize, waar ik vrijdagmorgen had geladen, een liniaal legt tot aan Breda kun je alszo in één rechte lijn, net als de toren op het schaakbord, naar boven rijden wat ik ook heb gedaan, en ook nog door het midden, vandaar dan ook de e-lijn. Ja, toen ik om zeven uur wakker werd bleek de bakker trouwens nog dicht, maar plots was daar die vuilniswagen die uit het ochtendschemer opdoemde, de parkeerplaats op reed en terwijl er één de wagen draaide en een container leegde, klopte de ander aan een houten luikje aan de zijkant van de bakkerij dat werd geopend door een meneer in witte kledij, onmiskenbaar de bakker himself, en door het luikje werden de eerste zaken die dag gedaan. Snel klom ik uit de cabine en met een pain raisin had ik het voorrecht de omzet van de bakker van Vitry sur Loire, want zo heette dit gehucht, te vergroten. Dat ik in Vitry was kwam ik achter toen ik luttele minuten daarna wegreed en voor verdere zaken vertrok naar het even verder gelegen Decize. Na de ontvangen lading dus de torenzet uitgevoerd, via La Machine, Rouy, Saint Saulge, Saint Reverien, Brinon naar Clamency. De rest is wel bekend, Auxerre, Troyes, Reims en via Brussel naar huis. En vanmorgen nog even naar Amsterdam, pakjes er uit en pakjes er in voor volgende week. Nu laat ik het even hierbij.

Aldus schreef ome Willem.

---