Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

zaterdag 17 april 2010

De nieuwe erfzonde.

Het begrip erfzonde, dat voor het eerst opduikt in het begin van onze jaartelling, is ontstaan uit een discussie waar toch het kwaad vandaan komt. Thora, bijbel noch koran kennen dit woord, maar het is door, naar ik meen, de kerkvader Augustinus als eerste gebruikt als tegenwicht in het kwaad doen door navolging. Er waren lieden die meenden dat iemand kwaad doet vanwege het slechte voorbeeld wat hij krijgt, maar Augustinus was van mening dat het kwaad "van meet af aan" in de mens zat en min of meer steeds door erven meekreeg. Dat hij na vele eeuwen een zeker gelijk kreeg door de huidige wetenschap mag geconcludeerd worden uit het feit dat kinderen van adoptie-ouders altijd meer op hun natuurlijke ouders -gaan- lijken dan op hun opvoeders, ook in "kwade" zaken. Maar nu is er de laatste tijd sprake van een nieuwe erfzonde want er gaat geen moment voorbij of de mediacraten zadelen de mensheid op met een nieuw schuldgevoel: mea culpa, mea maxima culpa, wij hebben louter door onze aanwezigheid op aarde schuld aan de vuile en bezoedelde lucht! Zoals ik vandaag weer enkele honderden liters diesel verstookte en daarbij ook zelf als persoon nog bijdroeg aan het CO 2-probleem door adem te halen. Want vanmorgen reed ik om zeven uur weg uit Folonica en na een half uurtje zag ik een "resto" staan, lekker rustig nog en besloot me daar maar eens flink op te frissen. Ik draaide de parkeerplaats op, reed achter het gebouw langs en toen ik mijn voertuig had stilgezet zag ik dat er inmiddels een dubbeldeksbus vol met kakelende italianen was aangekomen de de chauffeur was al bezig de lading te lossen wat dan inhoud dat er meteen een lange wachtrij voor toilet en koffie staat. Dus dat werd hem niet en ik reed maar snel verder en vond al gouw een ongeveer dito plek, maar dan zonder zo'n irritante bus. Daarna passeerde ik Livorno en Pisa en zag uit de verte het silhouet, dus de toren is nog steeds niet omgevallen, het is maar dat u het weet. Verder ging het, langs de marmergroeven van Carrara en Massa, La Spezia en dan volgt de -ook weer halverwege de jaren zestig met voornamelijk nederlands geld gebouwde- snelweg met meer dan honderd tunnels door de Ligurische alpen en deze indrukwekkende snelweg volgde ik tot Genova-Voltri en sloeg daar af naar het noorden, via een snelweg waar een complete haarspeldbocht in zit. Inmiddels bleek dat ik gelukkig niet meer alleen was en vele mede luchtbezoedelaars deden lustig met mij mee door in vierwielige karretjes rond te toeren. Bij Ovado ging ik er even af, reed de oude weg naar Allesandria en deed onderweg een paar boodschappen, ging door naar Vercelli waar ik weer de grote weg verliet en langs het eeuwenoude Novara kwam om via de oude SS 33 naar Arona te rijden terwijl ik hier en daar een stop maakte. Het laatste stuk even doorgegaan en na 4191 gereden kilometers deze week het DAFje neergezet in Dommodossola waar ik maandag een dokumentje ga maken om Zwitserland door te mogen rijden. Dus tot die tijd vervuil ik even niet meer met het voertuig de lucht: noem het, met betrekking tot de nieuwe erfzonde, goede werken. Overigens ben ik net wel een 12 kilometer wezen fietsen en daardoor stoot ik eigenlijk onnodig extra CO-2 uit. En dan al die huishoudens met een hond! Een hond heeft wel vijf keer zoveel uitstoot als een auto! Maar morgen sta ik stil, de hele dag, een merkwaardig uitvloeisel van een in omstreeks het jaar 300 door Constatijn de Grote (??) genomen antisemitische maatregel, dat "Christenen hun rustdag (feestdag) niet op dezelfde dag als het Oude Volk mochten vieren" en terwijl de joodse leefregels, wellicht beter bekend als "de tien geboden", waar zonneklaar en onomwonden gesproken wordt over een rustdag op "Sabbat", dus zaterdag, door de meerderheid van roomsen en protestanten erkend worden, blijft men het eigenwijs een dag later houden en daarom sta ik morgen dus stil.
Maar ik kan onmogelijk mijn adem inhouden.

Aldus schreef ome Willem.
---