Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

donderdag 10 december 2009

Montagny de Buxy, Givry, chassenay

Montagny de Buxy, Givry, chassenay de Montrachet, Gamey, Gevrey Chambertin. Dat waren de eersten heden morgen, allen tussen Macon en Dijon gelegen. En dat alles in een entourage van donkerbruin, donkergroen en grijs, de Cote d' Or in late herfsttooi bij uitermate zachte temperatuur, op zeker moment zestien graden, zelfs hier ongewoon hoog voor deze tijd van het jaar, en verder heerlijk zonnig. Over de naam Cote d' Or is nogal wat discussie, zo is er een uitleg die verteld dat het hier gaat om de oostelijke kant omdat de druiven hier voornamelijk op oosthellingen liggen, maar anderen menen dat het gaat om de goud "kust" omdat de wijn hier lange tijd goud heeft opgebracht.
Nadat ik de goederen hier allemaal had opgehaald reed ik de stad Dijon in om aan de westkant de heuvels in te rijden richting Chatillon sur Seine en nadat je meer en meer de heuvelrug door bent houden de bladerloze bossen op en kom je in een steeds groenere omgeving, uitgestrekte vlakten waar reeds zeer veel wintergraan de glooiende hellingen als een biljartdeken afdekken en groenkleuren. U merkt het reeds, een partij met veel zetten, een mooie week zo waarbij ik een klein moment naar een fluitconcert van Mozart luisterde maar eigenlijk was dat maar heel kort. Vaak kan ik het goed zonder muziek stellen en luister dan intensief naar het snorren van mijn DAF-motortje. Zo reed ik verder en een heel eind voor Chatillion begint reeds de Seine als een onschuldig beekje naast de weg te verschijnen. Bij Bar sur Seine komt er dan nog de Laignes bij en wordt de Seine meer en meer een rivier. Bij Troyes liet ik de rivier links liggen en stoof ik naar het noorden, wederom over uitgestrekte vlakten. Soms zou ik wel eens willen weten hoeveel stokbroden er uit een hectare tarwe komt, maar antwoord op die vraag kreeg ik nog niet. Tot slot reed ik via Vertus naar Avize alwaar ik nu sta. Een leuk dorpje dat echter in deze tijd gebukt gaat onder oerlelijke te overdadige kersverlichting dat gezelligheid zou moeten uitstralen. Zonder die poespas is het hier echter veel franser, maar goed, ik vind hier wel wat.

Aldus schreef ome Willem.
---