Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

woensdag 25 november 2009

Lago Maggiore, 1958 (?) -2009.

Ruim vijftig(!!) Jaar geleden heb ik hier leren zwemmen toen ik hier, of nee, daar aan de overkant, met vakantie was met mijn ouders, zus en drie broers allemaal in een mercedes 180 D gepropt om drie weken hier aan de overkant in Vairano in een huisje te verblijven.
Vanmorgen bijtijds vertrokken naar mijn eerste adres van vandaag en de laatste in Duitsland, Ueberlingen en toen ook daar de juiste pakjes achterbleven naar de overkant van de Bodensee gevaren en op de boot van de aldaar geserveerde cappucino en het voorbijglijdende uitzicht genoten. Helaas duurde de afhandeling van de douane dramatisch lang hetgeen mijn humeur tot onder het vriespunt deed dalen, maar eindelijk, na vijf uur wachttijd was het gedaan en stoof ik als een haas naar Olten, zette er een pallet af en ging door naar Zofingen waar ik midden in het oude stadje met behendigheid achteruit een smal straatje in moest om ook aldaar de juiste pakjes er uit te zetten en daarna in een prachtig stadje aan de oostzijde van het Vierwoudstedenmeer nog een adresje van drie palletten gelost, net op tijd want ze waren bijna dicht. Welaan, en toen maar even doorgegaan door die beruchte verlichte rioolpijp die onder de St Gotthardpas doorloopt hetgeen niet zonder hindernissen gelukte omdat je eerst via een stauraum en vervolgens later weer via een doseringslicht eindelijk door die pijp heen mag. Maar daarna kom je in Ticino dat door de meesten als Tikino wordt uitgesproken wat onjuist is omdat het uitgesproken dient te worden als Titzino, in het duits Tessin. Dan volgen de namen Airolo, Faido, Biasca en dan Bellinzona alwaar ik de grote weg verliet om richting Verbania te gaan waardoor je door Locarno komt. En dat is nu juist de plek waar ik meer dan vijftig jaar geleden drie weken op neer keek, zo aan het Lago Maggiore, waar ik, ik schreef het reeds, voor het eerst werkelijk zwom.

Aldus schreef ome Willem.
---