Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

donderdag 7 mei 2015

De argusoren

Het adres om goederen mee terug te nemen naar Nederland was nog een uur karren, maar wel voordelig; niet alleen op, maar ook aan de terugweg, vlak bij Mancelse Alpen op het driedepartementenpunt l' Orne, La Mayenne en La Sarthe, net ten zuidwesten van Alençon

De meeste trucks zijn tegenwoordig uitgerust met een zogenaamd volgsysteem dat de mogelijkheid geeft aan het thuisfront te weten waar het voertuig zich bevindt en welke route het rijdt. Er zijn bedrijven die bij het afwijken van de gebruikelijke route direct een bericht sturen naar de bestuurder met de vraag wat daarvan de reden is: verlaat men zonder reden de snelweg, dan gaat reeds bij de tolhokjes vanuit het thuisfront de vraag de deur uit. Dat, dát maakte het bericht zo uiterst merkwaardig.
Wachten, iets meer dan een uur, tussen een rij andere wegreuzen die op dezelfde soort goederen stonden te wachten om deze vervolgens te verspreiden naar alle mogelijke windstreken; 't waren goederen die ik de nacht ervoor nog op 't cabinedak had horen vallen en hier in flessen werd verpakt en waarvan een gemiddeld mens meer dan één liter per dag consumeert: rond negen uur was ik aan de beurt en binnen een uur snorde ik weg met 26 volle paletten.

Een merkwaardig bericht via de media; de piloot had de daling een vlucht tevoeren reeds geoefend. Wat voor vrachtwagens geldt, geldt temeer voor het vliegverkeer: alles wordt door anderen, vanaf de grond, in de gaten gehouden en een dergelijke daling kan niet onopgemerkt zijn gebleven. Dat geldt niet alleen voor de oefening, ook de minutenlange daling voorafgaande bij de vermeende zelfmoord moet de verkeersleiding aan de grond hebben waargenomen en dat maakt alles zo raadselachtig, dermate, dat ik ernstig twijfel aan het waarheidgehalte van de berichtgeving.

Vol, en op naar Nederland; denderend over de N-12, één van de weinige N-wegen die nog voor een deel in ouderwetse staat het Franse land zijn achtergebleven; Mortange, Nonancourt en dan weer afbuigen naar Evreux en bij Gaillon de Seine over; voor 't overgrote deel zonnig al dreef er ver weg hoog voor bij een enorme wolk in de vorm van een reuzensidderog; in de verte enkele lichtflitsen.
Kenners vertelden mij dat het mogelijk is een toestel, in bijzondere gevallen, vanaf "de grond" over te nemen, iets, dat bij mij nog meer vraagtekens deed rijzen, maar ook voer gaven voor de oplossing van 't raadsel, van 't dramatische ongeluk. De lezing die thans over 't ongeluk gegeven wordt smoort elke andere vraag, versluierd elke andere mogelijkheid terwijl het werkelijke bewijs nog steeds flinter- en flinterdun is.

Het ging voorspoedig, langs La Neuve Grange, de plek waar ik de dag ervoor de klapper had passeerde ik nu probleemloos, net zoals de vele eerdere keren dat ik hier langs kwam; ik schat, meer dan honderd. Misschien zelfs meer, veel meer. En onderwijl kwam over een krakende radio het bericht door dat "..de Duitse piloot tevoren de daling had geoefend".

Stel. Louter stel! Op een uiterst linke manier hadden onverlaten vanaf de grond het "roer" overgenomen, natuurlijk iets dat, koste wat het kost, niet openbaar mag en kan worden. De impact van een dergelijke bericht zou met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een desastreuze impact hebben op het vliegverkeer. En niet alleen dat. Er zijn dan genoeg redenen te bedenken om de berichtging met klem over een andere boeg te gooien. Stel je voor, zeg! Overigens zou het wel verklaren waarom tijdens de crash een straaljager van de Franse luchtmacht reeds in de buurt was; en ook het tevoren uitgezonden noodsignaal dat in een later stadium geheel uit het nieuws verdween.

De nacht doorbrengen in België, tussen Lokeren en Sint-Niklaas, maar wel de "oude" weg opgezocht daar de plekken aan de snelweg normaal gesproken rond zes uur al overvol zijn mer meer dan tachtig procent "oost"-blokkers die doorgaans ook betrokken plaatsen als openbaar toilet gebruiken; niet erg fris om daar tussen te staan. En in de morgen, vroeg, de Kennedy-tunnel door waar het reeds voor zessen ongekend druk was met vrachtverkeer; gemiddeld per seconde één vrachtwagen. En nadat ik de goederen had achtergelaten in Veghel, op weg naar Apeldoorn voor een vracht die ik niet zelf ga wegbrengen.

Nog waait het, maar ze, de wind, zal spoedig gaan liggen. Wellicht. Wellicht is er nog een andere lezing die het ongeluk zou kunnen verklaren en, bovendien, kunnen verklaren waarom de werkelijke lezing zou worden verbloemd; in ieder geval geeft de huidige lezing mij voldoende voedsel om er met argusoren naar te luisteren.

Aldus schreef ome Willem.
Verzonden door ome Willem