Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

maandag 8 maart 2010

Een koude maandag in maart.

Een afnemende maan hield mij hedenmorgen gezelschap, ik zag hem vrijwel de hele tijd links vóór mij en onder haar hoede passeerde ik Breda, Antwerpen, Brussel en Charleroi en net na Charleroi diende het ochtendgloren zich aan terwijl de halve maan nog zeker tot elf uur waar te nemen was. Vóór achten, op het moment dat de meesten onder u nog niet eens op het werk verschenen, reed ik tussen Couvin en Rocroi Frankrijk binnen. De hemel was volslagen wolkenloos, de cabine werd door de opgekomen zon tot tropische waarden verwarmd, maar zodra ik even het voertuig verliet ervoer ik de venijnige noorderwind. Kennelijk blies de grimmige winter vanaf de polen met veel leedvermaak de meest koude lucht naar het zuiden. Inmiddels vernam ik dat wolken met een ijzige lading, die nog gisteren neerkeken op Longyearbejen en Jan Mayen, met een wrede glimlach de noordzee waren overgestoken en op veel plaatsen in Nederland voor een wit landschap aan het zorgen waren. Opeens zitten we weer in de klauwen van deze gemene winter, gemeen, omdat ze het heeft aangedurfd de lente in de rug aan te vallen, want vanmorgen bezorgde zij in het Rhonedal een dik pak sneeuw, hier neige genoemd, dusdanig, dat het verkeer tussen Montelimar en het spaanse La Jonquera, volledig werd stilgelegd. Zelf mat ik vandaag soms temperaturen van min tien en nog minder, maar vanaf Dijon kwam er een miniem plusje in beeld. Ergo: het nimmerweer heeft dit deel van Europa volledig in zijn greep en maakt mijn werk wel wat onaangenaam. Nadat ik Frankrijk binnenging doorgegaan over Vitry en Bar sur Aube naar Dijon en sta nu in Lyon en kan niet verder omdat de tijd op is. Morgen weer verder, maar ik weet nog niet wat voor partij dit wordt. Ik probeer 1: e2-e4 e7-e5. 2: Pg1-f3. Pb8-c6. 3: Lb5, en dan weten schakers onder ons wat voor rit dit wordt, maar voor openingen ben je ook afhankelijk van de zetten van je tegenstander en als die op 1 .........e7-e6 speelt, komen we in een franse partij terecht. Dus wordt het alleen Frankrijk of wellicht Spanje, want met Lb5 is de partij spaans. Inmiddels is het duister weer ingevallen en sta op een tamelijk verlaten parkeerplaats met uitzicht op de uitvalsweg vanuit Lyon, de A6, en met hier net aan de overkant een veel te grote supermarkt, een Auchan met 96 kassa's waar de hele tijd voertuigen af en aan rijden. Daar net heb ik er ook even rondgebanjerd en daar voor zegge 46 cent wat aangekocht. Welaan, ik ga maar eens verder met het boek van Safranski wat ik aan het lezen ben. Ik verzeker u, het is geen reisverhaal.

Aldus schreef ome Willem.
---