Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

dinsdag 15 september 2009

Se vuole balare senor? Il

Se vuole balare senor? Il gitarino io suonero! Ook zo'n uitdrukking die ik zelfs heb vernederlandst en ook alszodanig gebruik. Deze uitdrukking komt voor in Le nozze di Figaro, alweer een van Mozarts Leonardo da Ponte-opera, een eigenaardige opera omdat het zich in Spanje afspeelt maar de taal italiaans is en de uitdrukking die ik dan gebruik en vrij vertaald heb is; als u zonodig wilt dansen wil ik wel even de gitaar spelen. Een goed verstaander begrijpt natuurlijk wat er mee wordt bedoeld. Vandaag werd ik wakker onder een dik wolkendek even ten noorden van Lyon, reed nog in het donker naar Capenost, bij het krieken naar st-Genis en Meyzieu en knorde, nog immer vergezeld van een dik wolkendek boven mij, via Chambery naar de Frejustunnel waarbij ik na het uitrijden op Italie neerkeek, verliet de autostrada om over de SS (super strada) naar Torino af te zakken waarbij je allemogelijke leuke dorpjes doorkomt in welk ener ik even snel een capuchino dronk. Daarna in Volpiano en Leini wat spullen gebracht een uurtje later in de buurt van Canale wat wijn voor mijzelf aangeschaft. De reeds geplaatste foto,s wijzen het uit. Daarna het schitterende heuvelachtige wijngebied in de omgeving van Alba doorkruist om in Asti halt te houden, Asti met zijn (of haar, Asti was toch ooit koningin?) merkwaardige torentjes, Asti, waar de echte po-vlakte begint. Morgen passeer ik het eeuwenoude naar A. De Grote genoemde stad Allessandria.
Toch wel weer aardig te vertoeven in het land van Vivaldi en Rossini, van formagio en pommedoro. Morgen wacht u en mij nog wat aardige verrassingen. We zullen zien hoe dat afloopt.

Ome Willem

---