Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

dinsdag 2 september 2014

De opblaasbeer

'T is even rustig geweest; diverse beslommeringen die mij bezig hielden waardoor ik er even niet aan toe kwam, maar het is geen vergissing; ook tijdens vakantie gaat het leven van een vrachtrijder door al is het op andere wijze.

Intussen raak ik verbijsterd over het nieuws, of liever, over al datgene wat zich als nieuws over ons wordt uitgestort; verbijsterd, en toch niet verbaasd, want het zat er eigenlijk allemaal wel aan te komen, zo, in het eerste stonde tussen de tetrad, tussen de nacht van 14 naar 15 april en de achtste oktober, en nu, in de laatste dagen van het jaar 5774, en straks, als het geluid van de sjofar weerklinkt: het verbaasd me niets, maar raak verbijsterd.


Roerige tijden: terwijl de zon genoeglijk haar warmte over het dorp uitgiet, de schuurdaken nog vol vannacht gevallen regenwater staan, maak ik plannen voor de avond, en plannen voor de rest van de week en zit intussen ook nog tussen een enorme hoeveelheid oude herinneringen, gevolgen van een ferme garageopruiming waar goederen voor de dag kwamen waarvan in niet eens meer wist dat ik ze had.

Ondertussen neemt de oorlogsretoriek extreme vormen aan; de sensatiebladen, zoals De Telegraaf, u weet wel, dat blad voor geestelijk ontheemden waarvan ik de inhoud altijd graag als leesvoer tot mij neem, staan bol van anti-Ruslandleuzen;  de berichtgeving neemt hetze-achtige vormen aan en intussen lijkt het er op dat een Nederlander die nog maar kort geleden zijn steun gaf aan een regering die door een ordinaire staatsgreep aan de macht kwam en nota bene voor een deel uit hardnekkige holocaustontkenners werd gevormd naast een drankzuchtige voorzitter een topfunctie in het Europarlement gaat bekleden.


Het is mij wel duidelijk: het Verenigd Europa, dat lange tijd oorlog voorkwam, stort zich, om de aandacht van de werkelijke problemen af te leiden, willens en wetens in een reeks conflicten en is met desinformatie en met een bewust media-offensief bezig een enorme Russische Reuzenbeer op te blazen.

In vredesnaam: wat moet Europa met de Oekraïne dat al eeuwen onder Russische invloedssfeer stond: de Oekraïne, waarvan bekend is dat het oosten bij het verdrag van de Eeuwige Vrede en dat gesloten werd in de nadagen van "onze" tachtigjarige oorlog!

Langzamerhand ga ik elke voorstander van het Verenigd Europa dat nu geleid gaat worden door een alcoholist als een potentiële tegenstander zien.

Nog even, het jaar 5775: en zal dan, na de tweede bloedmaan de teveel opgeblazen beer uiteenspatten; en waar? Waar komen de scherven terecht?


Aldus schreef ome Willem.