Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

zaterdag 7 mei 2016

De eurotuur

Hoe lang is ze al niet achter de rug; en inmiddels zijn we twee dagen verder, twee nachten, maanloze nachten; nachten gehuld in zwarte duisternis.

Meer dan zeven decennia vlogen voorbij, ontdaan van nazijuk maar inmiddels wenden wij ons sluimerend meer en meer terug naar af; vrijheid ontnomen door camera, inbreuk en euranie; wordt de ti vervangen door de eu, zucht en zucht het volk steeds meer onder 't deserbarmen van de nieuwe eurotuur.

Via Bergamo rolde ik de noordkant van Milano binnen om daarna terug te keren naar 't gebied dat ik dinsdag reeds doorsneed; terug naar Asti, door Milanese drukte en in de middag zwierf ik tijdens stralend weer over de heuvels tussen Canale en Alba, tussen Roero en Rodello, heuvels vol toekomstig wijn en verrukkelijke vergezichten.

Bevrijdt? Wij? Kom nou! Ja, toen wel, maar de tijden kantelden reeds meerd're malen en langzaam, bijna ongemerkt, drukt een gelijksoortig juk ons neer en uit naam der tolerantie wordt onze vrijheid systematisch aangetast als een ondergronds voortwoekerende schimmel: wee gij, indien ge wat meent te mogen zeggen; over iets wat te vinden, want uw mond wordt gesnoerd; tolerant zijn, in naam der wet, en zwijgen!

Hoe vaak omschreef ik niet de weg? Terug via Asti naar Aosta, door rijstvelden, het lange dal in en daags daarna de hoge bergen over, langs de bovenloop der Rhône en over de hogergelegen vlakte van Pontarlier, door, door, tot aan Luxemburg toe waar ik wacht op de tijd om ook deze reis weer af te kunnen ronden.

De bevrijding, dit jaar gelijk met ascunsion; ascensione, de terugblik naar hetgeen plaatsvond temidden van de tijden; rond 2000 werd de aartsvader weggeroepen uit het land Sinear en temidden ervan de dag die Italianen niet vieren, erdoch: Mentre li benediceva, si staccò da loro e fu portato su nel cielo en we leven inmiddels 2000 jaren later; het laatste halve uur naderd zijn einde, een moment van zwijgen maar spoedig voltrekt 't gebeuren wat reeds op 't eiland gezien werd, wat de angeli uitriep "Guai, guai, guai agli abitanti della terra, a causa degli altri suoni di tromba che tre angeli stanno per sonare!"

Vijf nachten, vijfduizend jaren onmenselijk gedrag; twee keer twee era's; en nochtans: maanloos is de nacht.

In plaats van water wijn, moedermelk tot gal en wordt de aarde gevuld met de vuilste helledampen; "Op wandaad en verderf! Kom zwarte nacht!". "Shake my fellt purpose, not keep peace between th' effect it"; mijn engelse naamgenoot had een verziend oog!

Maar kom, laat ik met spoed toch gaan; de dageraad breekt aan; de Eurotuur zal slechts een even duren; de ware bevrijding komst stellig toch van gene zijde van goed en kwaad; maar wellicht ben ik ook te vroeg.

Aldus schreef ome Willem
.