Binnenkort heeft Nederland zijn eerste Ozem; nog eventjes wachten, een paar maanden nog! Maar of we er blij mee moeten zijn, is nog maar de vraag. Zelf denk ik van niet, want wat moet een gemiddelde burger die narigheid of onenigheid heeft met de één of andere overheidsinstantie toch met een Ozem aanvangen? Zo iemand vertrouw je toch voor geen halve cent!
Ooit had de A.N.W.B. , zeker in de zomermaanden, een goed Nederlands netwerk om reizigers op te vangen die om de één of andere reden niet meer zelf verder konden rijden met het voertuig, hetzij door een pechgeval, hetzij door persoonlijke omstandigheden. De gestrande reiziger werd geholpen door iemand van een Nederlands bedrijf die het voertuig ook zelf repatrieerde naar de plaats van bestemming, meestal het woonadres of de garage van diegene van wie het voertuig was; de A.N.W.B. stond daarom vanwege die service bij veel mensen echt hoog aangeschreven.
Net voordat de Euro werd ingevoerd en op het moment dat de grenzen tussen de Europese lidstaten steeds meer vervaagden werd hij, ene Guido van Woerkom , directeur van die club en dat bleef, dat blijft zo tot halverwege dit jaar en onder zijn verantwoording en leiding werden wijzigingen met betrekking tot het repatriëren van voertuigen van gestrande leden doorgevoerd; legale wijzigingen, dat wel, maar wel wijzigingen waar ernstige vraagtekens bij gezet kunnen worden!
Met gebruikmaking van nieuwe Europese regels kieperde de A.N.W.B., waar dan Van Woekom dan het opperhoofd is, een aantal van zijn Nederlandse vervoerders er uit, vervoerders die er voor zorgden dat de auto's van leden netjes en zorgvuldig werden teruggebracht. In plaats daarvan maakt de A.N.W.B. gebruik van "plaatselijke" bergers die de voertuigen vanaf de plek van standing ophalen en vervolgens groeperen op vestigingen in de omgeving. Vervolgens schakelt de A.N.W.B. een transportfirma in die enkele terug te brengen voertuigen tegelijk naar Nederland brengt en met gebruikmaking van de Europese regels maakt zij daarvoor gebruik van Litouws- Tsjechisch- en Slowaaks-gekentekende vrachtwagens (autotransporters) waarop chauffeurs rijden die nog geen 4 euro per uur verdienen, dé reden dat die zo hoog aangeschreven A.N.W.B. zijn Nederlandse chauffeurs er uitkieperde! Diezelfde A.N.W.B. die altijd meteen zo uiterst kritisch naar anderen toe reageert als het om wellicht legale, maar toch dubieuze zaken gaat!
Vervolgens worden de auto's van de in opdracht van de A.N.W.B. uitgebuite "oostblokkers" in het Limburgse Born van de autotransporter gezet en "mogen" de Nederlandse vervoerders, die jarenlang en tot volle tevredenheid van de leden het hele traject voor hun rekening namen, nog het kleine beetje nationale restwerk doen zodat het aan de "buitenwereld" net lijkt alsof de A.N.W.B. alles in eigen hand heeft.
Legaal? Ja hoor, allemaal legaal, maar wie er enigszins over wil nadenken kan niet anders dan tot de conclusie komen dat het moreel uiterst verwerpelijk is! En dit alles geschiedde onder leiding en verantwoording van Van Woerkom, straks daarom onze eerste Nederlandse Ozem met achter zich, met name, de hele P.V.D.A.-kliek waardoor Asscher, Samsom en al die andere hoog van de toren blazende lui als het om sociale gerechtigheid gaat zich mede-schuldig maken dat we binnenkort zitten opgescheept met een Ombudsman Zonder Enige Moraal.
Ach. Ik begrijp het opeens; we zijn weer terug bij af: Nederland als grootste handel- en doorvoerhaven van en voor slaven, V.O.C.-tijden zijn weergekeerd!
Aldus schreef ome Willem.