Hoeveel mensen hebben mijn site bekeken?

donderdag 31 december 2009

Oudjaarsdag 2009, Gregoriaanse tijdrekening, 5770.

Vandaag zette ik mijn DAFje neer bij een kilometerstand van zeshonderd twintig duizend en vierhondertwee en dertig kilometers (620432), maar nadat ik vanmorgen vroeg eerst mijn bedje weer uit ging, naar Amsterdam knorde en aldaar in de bedrijfskantine wat op toeren trachtte te komen, hetgeen uitermate moeizaam ging omdat het om acht uur, zo uit het raam kijkend, nog immer de omgeving gehuld ging in diepe duisternis en het eigenlijk pas om half negen echt licht werd. Dat alles werkt dan niet erg positief op mijn humeur, maar met het idee dat het al snel in de komende tijd eerder licht gaat worden kon ik mijzelf aardig troosten en daarmee op de been houden. Nadat ik de door mij opgehaalde goederen in de loods had neergezet kreeg ik te horen dat ik de maandag te laden vracht reeds vandaag in Moerdijk kon ophalen hetgeen mij natuurlijk direct met gierende banden (bij wijze van spreken) naar het laadadres deed rijden. Reeds voor enen stond de lading er in, alsmede een ander adres dat ik reeds vanaf Amsterdam mee nam. De lading vanuit de Moerdijk leerde mij vandaag iets opmerkelijks, namelijk dit: de lading, bestemd voor de oudste republiek van Europa, namelijk de republiek San Marino, betreft een lading kattenbakvulling waaruit ik toch de conclusie moet trekken dat er in San Marino nogal wat kattenliefhebbers moeten wonen. Nooit geweten, u wel? Toen ik de papieren en documenten ontvangen had, want bij goederen naar San Marino horen nog douanedokumenten (is in dat opzicht geen Europese Unie), reed ik naar huis en terwijl het begon te duisteren zette ik het voeruig stil op bovengemelde kilometerstand.
En nu, nadat we net een week geleden het germaanse joelfeest achter de rug hebben gehad en het jaar nu snel in een walm van oliebollenlucht en vuurwerklawaai ten einde taant nog even snel de laatste cijfers (terwijl we het nieuwjaar natuurlijk reeds half september ingingen en het jaar 5770 begon, want het oude, oudste volk, heeft immers de oudste jaartelling en wat mij betreft dan ook de meest juiste. Welaan, ik pas me vandaag wel weer aan aan Paus Gregorius, ik meen de zesde). Aan het begin van 2009 stond de teller op 481081 KM, hetgeen betekend dat ik dit jaar 131351 KM in het DAFje heb afgelegd, precies 291 kilometers minder was dan het jaar daarvoor.
Rest mij nog dit jaar u alle goeds te wensen voor het jaar dat binnen een paar uur aanstaande is. En mocht u goede voornemens hebben, let er dan op dat goede voornemens ongoede hebbelijkheden verondersteld en zo die er niet zijn ze alsnog moeten worden gemaakt.
Doe het dan snel, de tijd is kort!

Aldus schreef ome Willem.
---

Appelweg

Appelweg
De laatste nederlandse foto van 2009. Moerdijk, Appelweg.
---

woensdag 30 december 2009

Het wiel.

Het wiel.
Hoeveel keer is dit wiel dit jaar rondgegaan? Uitgaande van 150.000 kilometers, wie rekent het voor mij uit?


---

Nog slechts één(!!!) Dag.

Ja, nog slechts één dagje rest ons nog van het nieuwe jaar. Vanmorgen alweer erg vroeg op, kopje koffie gedronken en weggekard, naar Amsterdam alwaar het voertuig dat reeds leeg was weder werd gevuld met adressen als Veghel, Linne en Venray, terwijl in Beringe door mij werd teruggeladen en toen op naar huis. De hele dag koud en Miezerig terwijl er in Amsterdam zelfs een aardig pak sneeuw lag. En ach ja, wat rest ons anders dan aan het eind van 2009 nog wat te strooien met jaarcijfers: Dit jaar dus 171 nachten buitenlands geslapen, aardig wat als je bedenkt dat het record op 197 (1989) ligt gevolgd door 193 (1977) en er verder nog vier jaren zijn die meer nachten tellen en dit jaar dus op de zevende plaats komt. Totaal werden door mij 3465 nachten buiten Nederland gesnurkt waarvan Frankrijk 1607, Duitsland 607, Italië 456, België 357, Israel 189 en Oostenrijk 157 nachten voor hun rekening namen.
Tot slot nog dit: morgen is het niet alleen het laatste dag van het jaar 2009 (N.C.), het is bovendat ook nog blauwe maan. Blauwe maan is een maanstand die binnen één maand voor de tweede keer vol te zien is. De laatste blauwe maan tijdens een jaarwisseling was in 1990, dus dit is de eerste in de 21e eeuw (de volgende vind plaats pas in 2028) en wellicht dat we met de komende blauwe maan tijdens de jaarwisseling niet alleen een nieuw jaar, maar ook een nieuwe era ingaan. Met name de kredietcrisis wijst in die richting en zou het "westen" -of wat daar voor doorgaat- wel eens rigoureus kunnen gaan veranderen. We wachten af en schouwen wat het nieuwe jaar ons brengt.


Aldus schreef ome Willem.
---

dinsdag 29 december 2009

Slechts twee!!

Nog twee, inderdaad, nog twee dagen verwijderd voordat de keukenmeiden gillen gaan. Nog in het donker van de duisternis, om ongeveer half zeven, mij vervoegd op het laadadres: de spullen waren uit Spanje onderweg en inderdaad, even voor zeven uur arriveerde een voertuig met aan de zijkant een rood vierkant, de spanjaard was aangekomen en ik nam de lading, bestemd voor Brussel en Leusden, over. Daarna over de bekende route, Rethel, Charleroi en Nivelles (berucht geworden door de "bende van Nijvel") naar Steenokkerzeel bij Brussel gereden, een deel gelost en daarna naar Leusden. Nu het jaar langzaam maar zeker ten einde taant en er over van alles en nog wat cijfers naar buiten komen, kan ik niet nalaten daar mijn cijfers aan toe te voegen. Zo heb ik dit jaar 66 nachtjes in Frankrijk, (vorig jaar 65), 36 nachten in Duitsland (2008 25), zeven tegen zes in 2008 in België, drie nachtjes tegen één in 2008 in Oostanrijk, 10 nachtjes in Zwitderland (2008 12), 9 nachten in Luxemburg (elf in 2008), zes nachten in Spanje (2008 slechts twee), één nachtje in Polen (2008 nul), vier nachten in Tsjechië (2008 2), 18 nachten in Italië (2008 15 nachtjes) en één nachtje in Andorra geslapen (nul in 2008). Totaal 161 nachten, mooi voor de verzamelaars van statistieken. En na deze uiteenzetting leg ik mij thans ten ruste.

Aldus schreef ome Willem.
---

Vorige week, even boven het Lac Leman.

Hier nog even een filmpje van de plek waar ik vorige week de kar vol maakte. Terwijl het in Italië diep vroor, was hier de temperatuur al gestegen tot ongeveer zes graden. Overal vielen er dus dooiplekken in de sneeuw.

Couvin

Couvin
De laatste foto van en vanuit België 2009.
---

De laatste

De laatste
De laatste foto dit jaar van La France. Somberheid troef.

---

maandag 28 december 2009

Martelange.

Martelange.
De weg hier loopt over belgische grond. De berm echter is luxemburgse grond en daar zijn wel twintig tankstations op geplaatst. Vraagje: in welk land zou de brandstof het minst kosten? ---

Nog drie dagen!!

Dat gebeurt niet vaak, hoor, dat ik rond middernacht vertrek, maar er was in de buurt van Parijs een bedrijf die om negen uur kennelijk smachtend op mijn handel zat te wachten. Nu denkt leek wellicht dat het dan gaat om zeer hoogwaardig en dringend materiaal, maar niets is minder waar. Het betrof thans een lading watjes om de vaak veel te veel besmeurde damesogen mee te reinigen. Dat daar zo,n haast mee is, is eigenlijk wel wat vreemd, maar goed. In deze week zo tussen kerst en nieuwjaar waan je je op de snelweg Antwerpen - Gent - Kortrijk als reed je er in de jaren zeventig, zo stil is het dan, die snelweg die de boerenslimme belgen met grote visie hebben gebouwd omdat men begin 1970, toen ik hier voor het eerst regelmatig kwam en de tankstations nog in aanbouw waren, de weg (elke richting twee rijstroken) absurd breed had gemaakt met een zeer brede vluchtstrook, alhier pechstrook geheten. Toen de weg door de toename van het wegverkeer van twee naar drie rijstroken moest worden "verbreed" heeft men niet één brug hoeven afbreken terwijl ook de wegbreedte niet hoefde te worden gewijzigd, maar werden alleen de strepen veranderd omdat er voor drie rijstroken ruimte genoeg was. De grens, die ik om drie uur passeerde, was stil en verlaten en zo tufte ik in het holst van de nacht Frankrijk in. Tussen de grens en de eerste tolpoort, al gauw een half uur rijden, werd ik niet een keer ingehaald en ook bespeurde ik niet meer dan vier vrachtvoertuigen, allen op de andere zijde. Na de tolpoorten verder en verder, na een drie kwartier rust de peage bij Senlis gepasseerd en dan richting Parijs Oost, alwaar ik ruim op tijd aankwam. Om negen uur de paniekhandel gelost en toen naar Reims, of eigenlijk naar een klein dorpje in de buurt van Reims, gereden, waar ik vanaf twee uur al aan het stilstaan ben op een tamelijk desolate lokatie. Ik houd trouwens af en toe wel van desolate lokaties omdat het vaak, hoe vreemd, ook zijn charme heeft. Alle gerenommeerde "routiers" zijn nu dicht en heb, naast dat je hier een aardig winkelcentrumpje hebt, mijn toevlucht voor koffie moeten zoeken bij een café waar een volslanke oude mevrouw staat die gevrijwaard is gebleven van de moderne tandheelkunde, danwel dat deze kunde nog niet tot hier is doorgedrongen aangezien ze slechts twee op breuk staande voortanden heeft.

Gelukkig heb ik een paar boeken bij me en luister naar de quattro Stagioni, de vier jaargetijden, van Vivaldi. En voornamelijk maar naar de winter waardoor ik in een sombere bijna depressieve stemming kom en aldus mijn geestesgesteldheid train om wellicht ooit moeilijker tijden goed te doorstaan. Bovendien heb ik inmiddels slaap en de collega die naast mij staat zou zo meteen wel eens de slaap niet kunnen vatten vanwege mijn oorverdovend gesnurk.
En morgen om zeven uur de kar weer volmaken en zo tanen wij naar het oude jaar toe, nog drie, morgen nog twee dagen.

Aldus schreef ome Willem.
---

donderdag 24 december 2009

Kerst.

Kerst 2009.

"Domani" hoorde ik hem nog zeggen. De woorden blijven in mijn hoofd hangen en ik wordt er niet bepaald vrolijker op. Zo-even daarvoor was ik aangekomen en had hier aangebeld, een blauw belknopje naast een grote gele roldeur en een lange slungelachtige Italiaan deed de roldeur open en vroeg waar ik voor kwam. "Ik kom hier laden voor Nederland" zei ik in mijn beste Italiaans. De jonge man keek mij wat treurig aan en ik begreep al snel dat het niet goed zat. De machine was stuk gegaan en de producten waren niet allemaal gereed. "Morgen om een uur of tien" had hij gezegd en daarbij verwijfeld met zijn armen gezwaaid vermoedelijk om daarmee aan te geven dat hij het wel erg sneu voor mij vond, maar er ook niets aan kon doen.Domani, morgen dus, kan ik pas laden en naar huis terugkeren, maar het is al 23 december! Leuk is het allemaal niet, want morgen pas laden wil zeggen dat ik de kerstdagen in ieder geval niet thuis zal doorbrengen. Maar waar wel? Waar zal ik morgen, als ik geladen ben en van hier ben vertrokken, eindigen? Het waait en de wind is guur, overal zijn sporen te vinden van uitgestrooide pekel tegen gladheid en de bergen die ik van hieruit kan zien hebben witte toppen. Om mij heen is alles kaal en grauw, de bomen geven een surrealistische aanblik met hun kale takken op dit industriepark vlak bij de stad. Ondanks dat het hier een ongezellig industriepark is geven de vorm van de gebouwen het geheel iets aparts, iets unieks. Hier, in Italië, maar dan alleen in Italië, is zelfs het meest lelijke en afzichtelijke nog mooi. Ik tracht de onaangename mededeling van daarnet van mij af te zetten en rijd naar een parkeerplek vlakbij de stadsrand, sluit het voertuig af, trek een warme jas aan en besluit om, nu het niet anders is, de stad in te lopen om mij aldaar aangenaam te gaan verpozen. Dat blijkt nogal een eind te zijn, de binnenstad en na enig vragen hoe ver het naar het centrum is, besluit ik toch maar de bus te nemen vooral vanwege de gure wind die mijn aangezicht teistert. Voordat ik echter de bus neem, onthoud ik goed welke halte ik opstap om de weg terug niet kwijt te raken, maar daarna ga ik met de bus naar het midden van de stad, de stad die ik nog ken toen ik hier ooit met de trein vanuit Firenze, -waar ik voor een verhuurbedrijf een in Nederland gestolen auto, die in Firenze was terug gevonden, moest ophalen maar niet meekreeg omdat de plaatselijke politie het voertuig had verhuurd (!!) en ik daarom maar met de trein onverrichter zake terug ging-, aankwam en toen de hele stationsomgeving was afgezet omdat er een bomaanslag had plaatsgevonden waar nogal wat doden bij waren gevallen, de stad ook waar je met de snelweg dwars door heen gaat terwijl je er nauwelijks wat van ziet, de stad die het centrum is van de provincie Emilia, de stad met de mooie naam Bologna, met zijn prachtige straten en schitterende bouwwerken uit een ver verleden. Nu treed ik met de bus haar hart binnen, stap daar uit en wandel door de prachtige straten, een uur, twee uur, terwijl ik bij tussenpozen ergens binnenga om mij wat op te warmen en als het duister invalt drink ik nog een Cappuccino in de bar met de naam Zia Nera, wat volgens mij zwarte tante betekend, neem de bus terug en stap in de vrachtwagen. Het is stikdonker en de temperatuur daalt, daalt maar. Die nacht slaap ik echter opperbest wat ook niet te verwonderen is. Per slot van rekening hoefde ik toch niet meer zelf te rijden en over de hele dag had ik, naast de hiervoren genoemde cappuccino, natuurlijk wel het één en ander tot mij genomen om mijn treurige stemming wat te camoufleren. De volgende dag ben ik om negen uur bij het laadadres teruggekeerd waar men nog met produceren bezig is en pas om tien uur zijn de spullen ingepakt en voor verzenden gereed. Men begint nu met twee jonge jongens te laden wat ook een tijd in beslag neemt, maar eindelijk, om even voor twaalven is het laden gedaan en nadat ik de vrachtbrief heb getekend klim ik achter het stuur, start het voertuig en vertrek. Eerst nog even het industrieterrein af, dan wat straten door en dan kom ik op de snelweg die al aardig vol begint te lopen met mensen die naar andere mensen gaan voor familiebezoek. Het heeft er veel van weg dat iedereen naar iedereen aan het toe karren is wat zou inhouden dat iedereen niemand zal tegenkomen, dus zal het wel anders zijn. Vrachtverkeer is er nauwelijks meer en ook in die zin voel ik mij steeds eenzamer worden en om dat een beetje te verdrijven zet ik de Italiaanse Symfonie van Mendelssohn op. Na een paar uur rijden passeer ik Piacenza en even later stop ik voor rust en een versnapering terwijl ik vóór mij zie dat de lucht steeds donkerder wordt "Dat ziet er niet goed uit" mompel ik in mijzelf en na een paar uur blijkt dat die gedachte niet zo slecht was. Nog voor ik Torino bereik begint het verschrikkelijk te sneeuwen en ik besluit de rit te staken omdat vóór mij de hoge bergen van de Alpen opdoemen en ik met deze sneeuwval geen schijn van kans maak die nog over te komen. "dat wordt kerst in Italië" denk ik en na veel moeite zet ik de vrachtwagen, na een kilometer of twintig voorzichtig door de sneeuwsoep te hebben afgelegd, in Torino (Turijn) stil. Rondom mij enkele wielsporen die al weer bijna dichtgesneeuwd zijn en op de doorgaande straat een dik pak sneeuwblubber vermengt met dooimiddel. Slechts een enkele personenvoertuig waagt zich nog door de erbarmelijke omstandigheden heen te worstelen. Gelukkig is het geriefelijk warm in de cabine, maak het mij zo gezellig mogelijk deze kerstavond, zet een CD van Mozart met Il sogno de Scipione (de droom van Scipione) op en ga inmiddels om een uur of acht reeds liggen en probeer daarbij nog een mooi boek te lezen. Na enige tijd dommel ik met het boek nog in de hand en de muziek nog aan ongemerkt in slaap. Plotseling wordt ik wakker, de woorden "La tue testa e una molinella, questo sol temer mi va" (Jullie hoofden zijn net molentjes, en daar ben ik zo bang voor) van het libretto van de muziek komen juist op dit moment mijn oren binnen en realiseer mij mijn toestand en ben boos, verbitterd en verdrietig tegelijk, trek mijn kleren aan en bagger op mijn klompen door Turijn dat in diepe rust is. De sneeuw dempt het geluid van mijn wandelgang, loop door een smal poortje en kom op een schaars verlicht pleintje. Inmiddels is het opgehouden met sneeuwen en zie ik sterren boven mijn hoofd verschijnen en na een tijdje ook de maan, volle maan zelfs, wat de stad een nu sprookjesachtig uiterlijk geeft maar voor sprookjes ben ik helemaal niet in de stemming en ik ervaar de stad zo onder dit witgele maanlicht als grimmig en spookachtig met op de achtergrond de witte glans van de Alpen al badend in het hetzelfde overweldigende licht. Als ik dat zie gaat de tekst "Girl from the north country" van meneer Zimmerman, alias B. Dylan door mij heen, de woorden die onder meer gaan over een geliefde die over de bergen in het noorden verblijft, voor een tijd schier onbereikbaar is en als iemand haar dan tegenkomt, vraag dan uit mijn naam of ze in deze omstandigheden wel een warme jas heeft.Links voor mij zie ik dat de met wijnstokken betuinde heuvels onder een dik pak sneeuw verscholen liggen waardoor ik mij kan oriënteren. Immers moet dat dan de oostkant zijn en omdat ik vanuit het zuiden kom met Ligurie in de rug moet ik op zeker moment wel in het hart van Turijn uitkomen. Ik kuier verder, voorzichtig, want ik moet er niet aan denken om uit te glijden. Hoelang ik loop ontgaat mij. Allerlei gedachten schieten door mij heen, ik wist niet dat ik zo weemoedig kon zijn en inmiddels loop ik welhaast gewoon maar om door te lopen, zonder plan, zonder doel, zonder bestemming en ik raak verkleumt en er is nergens plaats om even binnen te gaan om mij eens lekker te verwarmen. Dan loop ik een straat in, de eerste galerijstraat die ik tegenkom. Ik weet het, heb het wel eens gelezen, dat, toen in ongeveer 1800 Turijn de hoofdstad van Piemonte werd, hier in korte tijd kilometers aan galerijen zijn gebouwd, straten, brede straten met daarnaast overdekte voor voetgangers bedoelde en met pilaren afgezette paden met daarboven woningbouw terwijl de wandelaar in de daaronder liggende trottoirs gevrijwaard van felle zon en regen langs winkels kan lopen. Je ziet dat veel in Italië, maar uitzonderlijk veel in Turijn. Mijn klompen maken, omdat hier op de overdekte stoep geen sneeuw ligt, een klossend geluid dat in de nachtstilte erger klinkt dan ooit tevoren maar gelukkig schijnen de bewoners die boven de galerij wonen diep te slapen. Af en toe kijk ik eens om mij heen, van de meeste winkels is niets te zien omdat grijze rolluiken voor de etalages zijn neergelaten, geen enkele voetganger kom ik tegen en het is net alsof Turijn totaal verlaten is. Plotseling, geheel onverwachts, valt mijn oog op een naam, een straatnaam, nee, de naam van een pleintje, de Piazza Carlo Alberto en om onduidelijke redenen herken ik het. Op de hoek een café met de naam La tana di Lupo wat zoiets als de schreeuw van de wolf betekend en ik loop daar binnen. Aan de wand hangt een ouderwetse kalender die aangeeft dat het nu drie januari 1889 is en ik ontwaar een bebaarde man waarin ik de grote filosoof Nietzsche herken die opstaat, het lijkt inmiddels midden op de dag, als hij ziet dat een koetsier zijn mager paard op ontzettende wijze slaat en spoed zich naar het gemartelde dier, slaat de armen om de hals van het gekwelde dier en weent hevig. Hij vangt de slagen op en op dit ogenblik stort Nietszche zich in de donkere afgrond van de waanzin.

Het lijkt wel even, even maar, midden op de dag en terwijl ik opeens het waar gebeurde tafereel voor mij zie afspelen barst ik zelf ook in snikken uit, alsof ook ik mijn verstand verlies, want ik weet niet eens of ik boos of verdrietig ben. Ik ga rennen, mijn klompen maken een hels geluid in de weer uitgestorven nachtelijke binnenstad waardoor ik nog radelozer wordt. In mijn linker broekzak rammelen de sleutels van mijn vrachtwagen, hijgend kom ik aan bij een brug, hang een poos tegen de leuning aan maar nog voordat ik uitgehijgd ben haal ik de sleutels uit mijn broekzak en werp ze met een ferme boog de Po in. Nog radelozer als ik al was slenter ik nog wat door, maar dan, plotseling, dringt de geur van versgebakken krentenbrood mijn neusgasten binnen terwijl ik nergens een bakker ontwaar en ook niets hoor of zie. Dan voel ik iemand aan mijn arm trekken. Ik kijk op, wrijf mijn ogen uit, en ontwaar een jongetje van een jaar of zeven en een nog kleiner meisje. Het dringt nauwelijks nog tot mij door, ik ken ze, en ze roepen "Opa!". Dan begrijp ik het en haal opgelucht adem. Na een lange reis ben ik thuisgekomen en na een warme douche ben ik op de bank gaan liggen waarna een diepe slaap volgde. Niet alle dromen zijn werkelijkheid.

Aldus schreef ome Willem. ---

woensdag 23 december 2009

Woensdag, en nu nog maar acht dagen!!

Het zou nu wel even over zijn, zo had ik gedacht, maar nee hoor. Om vijf uur weg en richting sarrequimines gereden waar wederom koning Winter mij met sneeuwbuien teisterde zodat ik een uur meer nodig had dan om een afstand waar in normaal twee uur over doe. Maar goed. Daarna ging het aardig voorspoedig, de partij mooi naar behoren uitgespeeld, dus Zeebrugge gelost waarbij ik als een aap over en door de lading klom om de zaak aan een kraan vast te klinken en daarna naar huis gesneld. En nu even een heerlijk kruidenbittertje en dan slapen. Morgen wat rommelwerk in Amsterdam en dan een paar dagen rust. Behoudens eventuele foto's en filmpjes op het log zal ik maandagavond weer van mij doen laten horen. En waar ik dan ben??

Aldus schreef ome Willem ---

dinsdag 22 december 2009

Gruyere

Gruyere
Hier vlak bij is de bakermat van de Gruyere en daar heb ik, bij zo'n uitzicht, een deellading geladen.
---

Auchan

Auchan
Deze Auchan heeft meer dan zestig kassa,s! En er zijn nog grotere! ---

Nog negen dagen voor 2010!!

Daar zit ik dan, en op de meegezonden foto ziet u mijn uitzicht, op een bankje in de Galerij van Auchan te Schweighouse in het noorden van de Elzas. De dag is wel heel woest gegaan en wat er vandaag allemaal gebeurd is ga ik hieronder, vanaf dit bankje met achter mij een bloembak, beschrijven. Zoals u weet heb ik de nacht doorgebracht in Aosta en de hele avond en nacht bleef het maar sneeuwen zodat het om mij heen en ook op mijn DAFje witter en witter werd. De sneeuwlaag groeide maar door terwijl althans op de parkeerplaats waar ik stond geen sneeuwverwijderende voertuigen werden waargenomen. Om ongeveer half vier ben ik mijn mandje uitgekomen en ondanks dat ik een leeg voertuig had waardoor je in de sneeuw al snel slipt wegens -te- weinig trekasdruk besloot ik het er op te wagen. Met grote moeite kwam ik de parkeerplaats af de volbesneeuwde weg op, nam een rotonde, en nog een rotonde en daar bleek de winterdienst al zijn werk te hebben gedaan. Daarna richting Grand San Bernard, een tunnel die direct naar Zwitserland gaat, maar daar moet je dan wel eerst ca 20 kilometer voor klimmen.
Reeds na een kilometer zag ik dat ik het wel kon vergeten, de wielen slipten nu reeds, maar keren, hoe moest je hier keren! Langzaam liet ik hem achteruit glijden en duwde de oplegger een zijweg in en aldus kwam ik uit mijn benarde positie. Daar ik wist dat er vanaf negen uur op mij zou worden gewacht nam ik het besluit om om te rijden, dus de Mont Blanc door en dan via Geneve te gaan, maar ook dat bleek geen sinecure te zijn. Het eerste stuk was zwaar besneeuwd, maar vlak, dus hield ik de zaak rijdende. Daarna voeren zeer lange tunnels je hoger en hoger en, zoals de oplettende lezer zal opmerken, sneeuwt het in een tunnel allerminst. Maar wel op de stukken tussen de tunnels in en daar bleef ik tot tweemaal toe bijna steken terwijl er inmiddels een ware sneeuwtsunami van boven kwam. Enkele vrachtwagens stonden al vast op die tussenstukken maar gelukkig wist ik ze net te ontwijken. Tot slot restte mij nog de laatste klim van een kilometer en daar kwam ik niet verder vooruit. Maar niet getalmd, onmiddellijk haalde ik een sneeuwketting uit de zijvak van de DAF en gooide de ketting om een trekasband. Na ca 15 minuten kroop ik de laatste kilometer naar boven, ontdeed mijn wiel van de ketting, betaalde de tunnel en kreeg 14 kilometer om even uit te blazen. Aan de franse kant was er niets aan de hand, zodat ik als een Niki Lauda de bult af richting Geneve reed, alles nog om mij heen gehuld in diep duister. Ik besloot de grens bij Annemasse te nemen, de grens die direct de stad in gaat en ook de grens waar bijna geen vrachtwagen komt. Dat laatste klopte, ik was de enige, betaalde mijn wegenbelasting en ging de grens over de stad in. Toen ik om half zeven dwars door de stad heen aan het rijden was bedacht ik mij dat het dit jaar onder andere ook het Calvijnjaar is en het eigenlijk wel weer heel toepasselijk was dat ik nu net in dit jaar dwars door deze oude stad reed waar, deze in Noyon geboren en op de Sorbonne te Parijs tot advocaat gepromoveerde meneer, tot zijn overlijden gewoond heeft.
In het donker, nog steeds in het donker, kachelde ik maar verder, richting Lausanne, en daar, daar pas, werd het een beetje licht. Na bij Vervey naar "boven" te zijn gereden sloeg ik bij Bulle af, de Jaunpas op en even voor de top is daar het dorpje Charmey alwaar ik met twee andere voertuigen een compleet hijswerktuig zou ophalen. Alleen een mobiele kraan met bijbehorende machinist waren aanwezig en het terrein lag bezaaid met ijzer en andere materialen en we wisten niet wat er zou moeten worden geladen. De lui van het bedrijf waren reeds met kerstreces. Nadat de kraandrijver telefonisch overleg had gepleegd wisten we uiteindelijk wat er totaal geladen moest worden en ik overlegde met het thuisfront wat ik dan zou laden. De kraandrijver, die constant handsfree aan het bellen was, had echter weer andere orders gekregen en zodoende werd de zaak zeer onoverzichtelijk en verwarrend. Daar kwam nog bij dat ik achteruit door de sneeuw een hellinkje op moest wat ook al niet ging en in plaats dat de mobiele kraan nu naar mij toe werd verplaatst vond de kraandrijver dat ik toch maar moest zien nog een paar meter achteruit te komen. En toen hij uiteindelijk de onmogelijkheid van zijn eis inzag verplaatste hij toch maar de kraan, maar niet voordat ik had meegedeeld aan hem en aan het thuisfront, dat, als het geeikel nog langer zou duren, er voor mij niets anders op zat er mee te kappen en hier weg te gaan. Sta je om half vier op, haal je alles uit de kast om er te komen, kom je op een plek waar de organisatie te wensen over laat en wordt er een onmogelijke eis aan je gesteld. Kijk, dan heb ik het echt even gehad. Nadat echter de machinist bijdraaide en toch maar die zaken in mijn voertuig hees die ik volgens mijn opdracht moest laden, kon ik om dertien uur de laadplek verlaten om naar de grens te rijden waar een uitvoerdokument op mij lag te wachten. Daarna bij Neuenburg weer de rijn overgestoken en, om het verhaal niet al te lang te maken, via Strassbourg en Hagenau naar hier gereden. En daar zit ik dan, op dit bankje in de Auchan.

Aldus schreef ome Willem.
---

maandag 21 december 2009

In het holst van de nacht.

Nou, dat was weer ouderwets avontuur vannacht. Natuurlijk ging het op het moment dat ik weg reed sneeuwen en de sneeuwbuien, van tijd tot tijd zeer hevig, bleven mij vergezellen tot aan de Mont Blanc tunnel. Het eerste uur was het zelfs nog aardig druk op de weg met personenvoertuigen. Ikzelf was zo ongeveer de enige die nog met een grote kar doorbuffelde en nadat ik onder Geneve was doorgegaan en Cluses was gepasseerd reed ik nagenoeg alleen op de weg. De weg werd steeds slechter begaanbaar en hier en daar zag ik collega's die de strijd hadden opgegeven maar met de hand van de meester bleef het DAFje doordenderen. Bijna was het gebeurd toen na Chamonix bij de vier haarspeldbochten naar boven de wielen begonnen te slippen, maar met enig doorzetten haalde ik, vermoedelijk voorlopig als laatste die nacht, het begin van de tunnel. De temperatuur lag de hele tijd rond de -3 graden en na de 290 euro voor de doorgang te hebben neergeteld kon mijn DAFje en zijn bestuurder even wat rustiger aan doen. Aan het andere eind, dus aan de italiaanse zijde, was de weg een stuk beter en de sneeuw eigenlijk minimaal. Maar tot mijn verbazing ging, hoe verder ik reed, de temperatuur meer en meer naar beneden. Bij Aosta was zij reeds -8 en even voor Torino stond de meter op -16, een temperatuur die ik hier nimmer heb aangetroffen en ik kan u verzekeren dat ik al heel vaak met dit (sneeuw) balletje gehakt heb. Na een tussenstop, waar ik een vers glas sinaasappelsap tot mij nam, ging ik verder en ronde Torino om een uur of vijf in de morgen en zag een schitterend schouwspel van met rijp overtrokken bomen tegen de achtergrond van de torinese straatverlichting. Jammer dat ik daar geen foto's van kan maken. Maar verder ging het en tegen het ochtendgloren -ik heb tussendoor nog een uurtje gemaft- bereikte ik de afslag Mondovi alwaar ik richting Borgo san Dalmazzo ging. Om mij heen een nimmer verlatend witte sneeuwdeken die ik eigenlijk zonder noemenswaardige onderbreking vanaf mijn vertrek zaterdagmorgen om mij heen zie. Even voor achten was de bestemming bereikt, zeg maar gerust: gehaald. Al snel was de kar weer leeg en reeds voor tienen aanvaarde ik de reis naar het zogenoemde teruglaadadres wat zich ditmaal in Zwitserland bevind maar door de maatregel omtrent de rijtijden en arbeidstijden ben ik niet verder dan het stadje Aosta gekomen. Als je vroeg begint, sta je dus ook vroeg stil, nietwaar? Zoals gezegd: als ik doorga overschrijd ik niet alleen de maximale tien rijuren, maar ook de maximale 15 werkuren. Ik mag nu dus niets meer doen en een fanatieke dienstklopper zou ook deze meel wel eens kunnen aanmerken als een overtreding. Het zij zo, maar ja, u wenst toch ook op de hoogte te blijven, nietwaar? Oh, ja. Inmiddels is het zachtjes gaan sneeuwen. Ik geloof dat ik de gordijntjes maar eens dicht ga doen.

Aldus schreef ome Willem.
---

Weg vlak bij Borgo san Dalmazzo (Cuneo).

Weg vlak bij Borgo san Dalmazzo (Cuneo).
Twee bruggen naast elkaar. Een aardige italiaanse oplossing.
---

zondag 20 december 2009

20 december, 14.00 uur.


De temperatuur zakt wat. En zoals reeds gisteren werd opgemerkt is er een rijverbod, maar ook via andere Europese wetgeving mag ik mij niet met mijn vrachtvoertuig verplaatsen omdat er maximaal zes dagen achtereen gereden mag worden en er dan minimaal 24 uur stilstand moet worden betracht.

De temperatuur zakt wat en dat voorspeld niet veel goeds omdat er dan sneeuwdreiging is. Er is ook een snijdende wind opgestoken en de wolken worden dikker en dikker.

Zal ik ooit nog Italië bereiken voor het maandagavond is?

Aldus schreef ome Willem.
---

zaterdag 19 december 2009

Shabbath, en daarna nog 12 dagen in 2009.

Wat was het koud, vanmorgen: min 12!! Toen ik om een uur of negen aftaaide naar het zuiden had ik verwacht dat in ieder geval na de Ardennen de temperatuur wel zou oplopen en er wel geen sneeuw meer te zien zou krijgen. Niets was echter minder waar: de hele dag tot nu aan toe is de temperatuur niet boven de min tien geweest en op zeker ogenblik gaf bij Vesoul de temperatuurmeter min 23 (!!) aan en nu heb ik al heel wat meegemaakt, maar zulke extremen zijn beslist uitzonderlijk, temeer dat alleen Zuid-Limbug sneeuwvrij was en het soms erger was dan voor mogelijk gehouden: in Besancon lag wel een halve meter. Maar verder was het heerlijk zonnig en de toestand van de weg heeft niet tot oponthoud geleid. In de Ardennen twee rijsporen door de sneeuw, vooral het hoogste gedeelte bij Baraque de fraiture, het stuk snelweg waarvan ik de eer heb deze, ooit, als eerste te hebben gereden, was slecht. Eind tachtiger jaren uit de vorige eeuw was deze snelweg, de weg Liege - Luxemburg, nog niet geheel klaar en nadat je eerst de stad Liege (Luik) door kwam (je moest toen nog de hele stad door) hield hij tot twee keer op en moest je nog een stuk over de oude weg en een van deze trajecten was bij Baraque de Fraiture. Toen ik in 1992 ook deze weg reed en aankwam op het punt waar gewoonlijk de snelweg ophield, zag ik dat de auto voor mij nog afsloeg en de oude route moest vervolgen, maar een wegwerker haalde op dat moment net de pionnetjes weg die het nieuwe gedeelte afsloot zodat ik aldaar de eerste was die dit stuk asfalt betrad.

Welaan, na uiteenzetting van dit stukje grijs verleden weer terug naar de waan van deze dag. Na de Ardennen de weg vervolgd, Metz, Nancy, Epinal en Besancon. Mijn bedoeling was door te gaan naar Lons en daar binnendoor te gaan naar Nantua om daar in de buurt de maandag af te wachten, maar gezien de erbarmelijke weersomstandigheden van dit moment koos ik er voor om naar Bourg en Bresse af te buigen om toch wat meer keus te hebben als de maandag aanbreekt. Morgen geldt een rijverbod in Frankrijk (en Italië en Duitsland). Ik vind het allemaal best, maar de logica in dit verband ontgaat mij geheel omdat men overal een 24-uurs economie aan het invoeren is maar in de sector vervoer gelden kennelijk andere normen. Vandaag de hele Shabbath, de dag die ooit de Eeuwige had ingesteld als rustdag, niet bepaald gerust. Morgen de eerste dag van de week, dan zouden we weer lekker aan de slag moeten kunnen gaan maar daar er een slordige 1800 jaar geleden een of andere (christelijke) prominent in het Verenigd Europa van toen (u leest het, er is niets nieuws onder de zon) enorm de pest aan het Oude Volk had en als maatregel afkondigde dat het voortaan verboden was (voor niet-joden) de rustdag op de zaterdag te houden -wellicht de eerste echte algemene anti-semitische uitgevaardigde besluit ooit- is die dag vanaf toen zondag geworden.
Een al bijna twee eeuwen bestaand misverstand dus, maar goed, we kunnen er kennelijk mee leven. Voor deze gelegenheid heb ik voor morgen een boek over een hele nare man bij me, ene Stalin, en die ga ik morgen verslinden.

Aldus schreef ome Willem.
---

vrijdag 18 december 2009

Haffner

Siegmund Haffner had een dochter, en toen die trouwde schreef Mozart voor die gelegenheid een serenade. Deze viel zo goed in de smaak, dat Haffner, die een succesvol koopman te Wenen was en in of omstreeks 1782 in de adelstand werd opgenomen (verheven heette dat, de adel verheft immers), aan de 25-jarige Mozart de opdracht gaf voor hem een volledige symfonie te schrijven. Deze symfonie heet daarom ook de Haffner-symfonie en deze vond ik zo schitterend passen in het door mij afgelegde traject.

Vrijdag, en Haffner.

Vandaag weer vroeg op en naar de zaak, de oplegger gelost en vervolgens met wat duf loodspersoneel (zie de foto op Loggie) koffie gedronken terwijl ik heb geprobeerd een zinnige conversatie te beginnen maar voor de meesten was het daarvoor echt nog te vroeg. Daarna mijn oplegger een flinke douche gegeven zodat de jongen er weer mooi bijstaat en hij met de kerstdagen voor de dag mag komen, want als grote uitzondering voor de komende dagen op pad met een lapjesoplegger, een zogenaamde Tautliner, met schuifzeilen en een schuifdak waarmee ik naar de firma ETS reed en daar goederen ophaalde voor een dorpje onder de stad Cuneo wat weer in Italië ligt. Italië, nu nog, zult u zich afvragen en ook of ik dan voor de kerst wel terug ben. Welnu, dat is het verrassende van het geheel, dat ik voor de verandering ook zaterdag een berichtje voor u in petto heb omdat ik dan reeds afreis richting het land van spaghetti en Berlusconi. Jawel, op de Shabbat, om in ieder geval voor de kerst weerom te zijn. Tot slot nog even over gisteren. Toen ik gisteren van Trier naar Weiswampach reed luisterde ik naar Haffner. Dat paste goed bij de omgeving tussen Echternach en Diekirch zo vond ik. Vind u dat ook?

Aldus schreef ome Willem.
---

Bomen.

Een aardige opname zoals je bomen kunt zien.

En zo zijn zo ook echt mooi in winterdracht.

Wakker worden.

Wakker worden.
Zo heel vroeg in de morgen zit de gang er nog niet in. Maar de dag is nog lang!!

---

Molen

Molen
Ook Nederland is mooi! ---

donderdag 17 december 2009

Nog TWEE weken!!

Vanmorgen om zes uur maar eens vertrokken. Immers wilde ik niet in de file rondom Strassbourg geraken en zodoende stond ik daar reeds om half zeven voor de deur terwijl er nog niemand was en de informatie op het pand leerde mij dat er om acht uur de eerste mensen zouden zijn te verwachten. Dus even snel weer een tukkie gedaan en om acht uur werd ik al snel geladen door een meneer die de hele laadtijd met een hand de heftruck bestuurde en met de andere hand een voor hem belangrijk en langdurig telefoongesprek zat te voeren. Daarna reed ik weg, omstreeks negen uur en toen kreeg ik een meeltje binnen dat er nog ergens een paar dozen stonden in het plaatsje Hoerdt, even boven Strassbourg en nadat ik die ook had opgepikt ben ik verder gegaan en over Bitche, Zweibruecken en Trier bij Echternach Luxemburg ingereden, daar de nodige boodschappen gedaan en doorgegaan, Maastricht, Venlo, Nijmegen waar ik de eerste sneeuw tegenkwam en pas bij Veenendaal werd het ernst en liep ik enige vertraging op.
Zo, en nu thuis, tot morgen maar weer.

Aldus schreef ome Willem.
---

woensdag 16 december 2009

Afwezigheid van drukte.

Afwezigheid van drukte.
De aanwezigheid van afwezigheid (geen auto's, geen huizen etc. etc. ) is hier voelbaar. Zelfs op deze foto.
---

Witte kerst

Witte kerst
Ja, een witte kerst zal in dit stadje wel een feit zijn.
---

Nog 15 dagen.

En zo werd het toch nog een latertje vandaag die voor mij om half zeven begon. Het eerste geluk was dat ik bij een groot distributiecentrum te Ulm een losafspraak had van 14.00 uur maar daar was ik voor negen uur reeds vertrokken. Daarna naar de laatste losklant gereden te Engstingen dat midden in een prachtig nu besneeuwd heuvellandschap licht en daarna ben ik over Balingen, Rothweil en Titisee naar Freiburg afgezakt en ben daar grotendeels over wegen gekomen waar de eenzaamheid nadrukkelijk aanwezig was net zoals gisteren tussen Thionville en Saarlois waar het ook zo stil was, maar vandaag was bijna de hele dag lichte sneeuwval en witte velden wat mij gezelschap hield en steeds weerklonken de eerste strofen van een duet van Die Jahreszeiten van Haydn door mijn hoofd: "Oh wie Gluecklich ist die Anblick, der gefildern jezt...." En hoewel dit duet het voorjaar bezingt vond ik het vandaag ook van toepassing. Later, tegen een uur of vier in Freiburg hielden de besneeuwde velden op en pakte ik mijn eerste paar pallets weer op waarna ik de rijn overstak en dus weer in Frankrijk rondreed. Gelijk over de rijn sloeg ik rechts af en nam een wederom eenzame weg recht naar het noorden en bij Selestad besloot ik het eigenlijk voor gezien te houden vandaag, ware het niet dat ik even in Efte langs de volgende klant reed die er zowaar nog was en met haar, de klant was dit keer een haar, heb ik eerste samen de pallet gestapeld en daarna de heftruck gerepareerd om tot slot die ene pallet te laden maar toen waren we eigenlijk alweer een dik uur verder. Trouwens, anderszins ook een beetje een pechdag vandaag omdat ik in Engstingen ontdekte dat ik zo dom ben geweest om mijn pompwagen (die ik altijd bij me heb om de pallets in mijn voertuig te verrijden) in Ulm te vergeten. Een colega van mij, Frank, gaat zijn best doen om, als hij terugkomt uit Muenchen, dat karretje voor mij op te halen. En waarom ik hem vergeten ben? Het zal de snerpende koude geweest zijn. En nu zit ik in een desolaat tentje beheerd door een besnorde arabier met op de achtergrond televisiegeleuter, in het frans uiteraard, met een paar zwijgende collega,s. De een kijkt wat dwaas rond, de ander zit te esemessen en nog eentje eet en weer een ander hangt aan de bar: ik weet niet eens waar ze vandaan komen. Af en toe wordt er wat gezegd, voornamelijk door de bovengenoemde snor. Vooralsnog kijkt er niemand naar de aanstaande televisie. En de parkeerplaats. De parkeerplaats staat aardig vol en als je langs de voertuigen loopt hoor je overal de kacheltjes ronken. Veel liggen al in hun mandje en inderdaad, het is koud.
Ik stap zo ook maar eens op als ik mij flesje "de l'eau petillant" op heb.

Aldus schreef ome Willem.
---

Koud.

Koud.
En lichte sneeuw. Tussen Ulm en Rothweil.
---

dinsdag 15 december 2009

Nog zestien dagen in 2009.

Dat was al weer een tijd geleden dat ik die autobahn tussen Karlsruhe en Stuttgard reed. Een voorheen smalle weg met bochtige hellingen, altijd een avontuur als je er een beetje gewicht in had, maar inmiddels grotendeels vernieuwd en zesbaans. Daar kwam ik vandaag terwijl ik een groot deel van de dag op de grens gebalanceerd had. Vanuit Luxemburg eerst naar mijn eerste adres in Aubange, België en daarna over Frankrijk, Thionville, naar het duitse Voelklingen en daarna over het franse Hagenau naar Baden Baden waarna ik via bovengemelde autobahn naar Stuttgart reed, Ostfildern Kemnat om precies te zijn. Stuttgart en omgeving is wellicht een van de moeilijkste delen van Duitsland wat betreft de ingewikkeldheid van het wegennet. Alles loopt hier lings en rechts door elkaar, je weet nooit precies waar je bent in een zeer heuvelachtig landschap wat het extra moeilijk maakt. Maar goed, terwijl de hele dag sneeuw dreigde en maar hier en daar slechts wat wits neerdwarrelde ben ik na Stuttgart nog even naar Winningen gegaan voor een klantje en vervolgens maar naar Aalen en even daar voorbij ben ik maar eens gestopt en alhier ga ik zo slapen, kacheltje aan en wie doet mij wat. Nog een paar dagen, zestien om precies te zijn, en ook dit jaar is weer om.

Aldus schreef ome Willem.

---

Bouzonville

Bouzonville
Mooi dorpje onderweg.
---

maandag 14 december 2009

Maandag, 14 december 2009 (N.C.).

Wat was het koud vandaag. En nog steeds is het hier minus zeven graden en het zal naarmate het later wordt wel aflopen. Gelukkig doet het kacheltje het erg goed en ga ik strakjes lekker slapen. Zo zie je maar dat elke trip weer anders is: vanmorgen vroeg naar Amsterdam gegaan en alle opgehaalde franse pakjes in de loods afgeleverd en daarna nog drie pallets doorgebracht naar Halfweg dat zijn naam te danken heeft aan haar exacte positie tussen Amsterdam en Haarlem waar Halfweg van beiden zeven kilometer verwijderd is. Daarna opnieuw de kar volgestopt en op weg gegaan via Utrecht, Maastricht, Liege, Wemperhard en tot slot tot stilstand gekomen in de hoofdstad Luxemburg en sta hier nu aan de rand van deze schiterende stad. Vooral op de hogergelegen heuvels was het daarnet superkoud en het enige voordeel daarvan is, dat, indien het zo koud is de sneeuw dan uitblijft want ook nu nog is het vrijwel onbewolkt. Tot op heden nog geen sneeuw waargenomen, maar dat zal wel, naarmate ik verder oostelijk ga, wel eens kunnen veranderen.

Aldus schreef Ome Willem.
---

vrijdag 11 december 2009

Weer thuis.

Een kort berichtje voor de vrijdag. Vanmorgen, ja, ook zo iets geks, stond ik voor de poort van het laadadres. Dat ging zo: mijn oplegger kon ik binnen het terrein afkoppelen maar buiten de poort met de trekker staan ondanks dat er de hele nacht een portier aanwezig is. En daar stond ik dan met een paar andere collega,s. Dan moeten wij wel de wettelijke elf uur stilstaan, maar de portier begon om zes uur op mijn deur te bonken dat ik naar binnen moest terwijl er pas om acht uur wordt geladen. Maar ik moest de ingang vrijmaken, vond hij, maar mijn rusttijd was nog te kort en ik kon die man niet aan het verstand peuteren dat ik zeker nog een uur bleef staan. En dat terwijl er ruimte genoeg op het terrein was voor zeker dertig voertuigen, een soort chauffeursergernis nummer drie. Na het laden lekker over Reims, Rethel en Brussel naar huis gereden bij bewolkt weer, soms zwaar bewolkt, maar de regen bleef uit. En van Brussel nog over het staartje van de Vlaamse ardennen, over Londerzeel en Boom, naar Nederland gereden. Nog een adresje in breda weggebracht en zeven uur thuis. Tot later.

Aldus schreef ome Willem.

---

donderdag 10 december 2009

Wintergraan

Wintergraan
Dit soort wegen kan ik niet genoeg rijden. Hier tussen Dijon en Troyes.
---

Bourgogne

Bourgogne
Prachtig toch deze bladerloze wijngaarden? ---

Montagny de Buxy, Givry, chassenay

Montagny de Buxy, Givry, chassenay de Montrachet, Gamey, Gevrey Chambertin. Dat waren de eersten heden morgen, allen tussen Macon en Dijon gelegen. En dat alles in een entourage van donkerbruin, donkergroen en grijs, de Cote d' Or in late herfsttooi bij uitermate zachte temperatuur, op zeker moment zestien graden, zelfs hier ongewoon hoog voor deze tijd van het jaar, en verder heerlijk zonnig. Over de naam Cote d' Or is nogal wat discussie, zo is er een uitleg die verteld dat het hier gaat om de oostelijke kant omdat de druiven hier voornamelijk op oosthellingen liggen, maar anderen menen dat het gaat om de goud "kust" omdat de wijn hier lange tijd goud heeft opgebracht.
Nadat ik de goederen hier allemaal had opgehaald reed ik de stad Dijon in om aan de westkant de heuvels in te rijden richting Chatillon sur Seine en nadat je meer en meer de heuvelrug door bent houden de bladerloze bossen op en kom je in een steeds groenere omgeving, uitgestrekte vlakten waar reeds zeer veel wintergraan de glooiende hellingen als een biljartdeken afdekken en groenkleuren. U merkt het reeds, een partij met veel zetten, een mooie week zo waarbij ik een klein moment naar een fluitconcert van Mozart luisterde maar eigenlijk was dat maar heel kort. Vaak kan ik het goed zonder muziek stellen en luister dan intensief naar het snorren van mijn DAF-motortje. Zo reed ik verder en een heel eind voor Chatillion begint reeds de Seine als een onschuldig beekje naast de weg te verschijnen. Bij Bar sur Seine komt er dan nog de Laignes bij en wordt de Seine meer en meer een rivier. Bij Troyes liet ik de rivier links liggen en stoof ik naar het noorden, wederom over uitgestrekte vlakten. Soms zou ik wel eens willen weten hoeveel stokbroden er uit een hectare tarwe komt, maar antwoord op die vraag kreeg ik nog niet. Tot slot reed ik via Vertus naar Avize alwaar ik nu sta. Een leuk dorpje dat echter in deze tijd gebukt gaat onder oerlelijke te overdadige kersverlichting dat gezelligheid zou moeten uitstralen. Zonder die poespas is het hier echter veel franser, maar goed, ik vind hier wel wat.

Aldus schreef ome Willem.
---

woensdag 9 december 2009

Voorjaar? Nee, de winter moet nog komen!

Voorjaar? Nee, de winter moet nog komen!
Witte bloemen in veel wijngaarden geven een vooruitlopend voorjaarsgevoel.
---

De noordkant

De noordkant
En ook naar het noorden toe word ik door hem gevolgd! ---

Mont Ventoux

Mont Ventoux
Zo is hij te zien tussen Avignon en Carpentras ---

Mont Ventoux

Mont Ventoux
Vanuit Garons. Ongeveer honderd kilometer.
---

Merceredi-soir, le neuf.

Zo, doe me dat maar eens na, eerst een palet laden in Cannes et Clairan, dan eentje in Bellegarde (juist ja, die pigum die de boel nog niet klaar had en waar ik nu ook weer even op moest wachten omdat die sukkel niet alles af had), nog eentje in Estezargues en daarna eentje onder aan de Mont Ventoux, die er besneeuwd bij stond, in Rioax, en vervolgens nog twee klanten opgehaald tussen Belleville en Macon, namelijk Fleuri en Davaye. Maar goed, we zitten nu op schema morgen gaan we verder tussen Chalon sur Saone en Dijon, weer een aantal adressen. Dit alles deed ik vandaag bij een uitstekend helder weertje en behagelijke temperatuur en hoewel het nu nog winter moet worden gaven de witbebloemde wijngaarden van de Cote du Rhone het idee dat het voorjaar al begonnen was.
Intussen reed ik de hele morgen onder het toeziend oog van de besneeuwde top der Mont Ventoux die je op sommige plekken al vanaf een honderd kilometer kan waarnemen. Ik zag hem reeds vanaf Garons even bezijden Nimes en dan te weten dat daartussen nog Avignon en het Rhonedal liggen, en Carpentras en vele andere dorpjes! Pas na de middag kon ik mij aan zijn oog onttrekken toen ik al bijna in Montelimar was.
De twee laatste adressen werden door mij in het donker opgehaald, geen sinecure mag ik wel zeggen, met allerlei net passende kronkelwegen in de heuvels rondom Fleurie en Fuisse, maar ook dat heb ik weer overleefd. Thans sta ik bij een uitstekende routier en ga me nu onder mijn voornamelijk franse collega's voegen en alle europese problemen in een paar uur bespreken en zo mogelijk op te lossen.

Aldus schreef ome Willem.
---

dinsdag 8 december 2009

Ile Saint Pierre.

Ile Saint Pierre.
Bij deze wijnboer staat het Rhonewater vandaag erg hoog, maar geeft gelijk iets bijzonders aan de druiven en dus ook aan de wijn.
---

Saint Marie de Provence

Saint Marie de Provence
De weg naar Saint Remy met de beroemde platanen waarvan lange tijd werd gedacht dat Van Gogh die geschilderd zou hebben. Later bleek dat dit niet kon omdat de bomen pas in 1920 werden gepland en er daaarvoor eiken hebben gestaan. Vincent schilderde dus eiken en niet deze platanen!!
---

Mardi, decembre huit, 2009 (A.C.).

Jawel, het is weer avond geworden na deze schitterende dag die voor mij vroeg begon, zo vroeg, dat ik het traject Lyon-Orange in het donker somstijds in de regen en somstijds bij het licht van een halve maan heb afgelegd. Orange, waar ene Willem in de zestiende eeuw zijn prinsentitel erfde en vanaf dat moment in Nederland bekend werd als Prins van Oranje.
Na de stad Orange begon het te krieken en na een klein uurtje was ik waar ik wezen moest, Cavaillon, het fruitcentrum van de wijde omtrek, zeg maar grofweg de fruitdriehoek Marseille-Aix-Avignon, en daar liet ik een volle lading achter en was ruim een uur vroeger leeg dan geplend. Het weer was vandaag heerlijk, in de middag 19 graden, maar bovenal zeer helder en toen ik na een eerste klant even bezuiden Arles te hebben geladen en ik naar het zuiden reed en daar rechts van mij de eerste rotsformaties van het centraal massief duidelijker dan ooit kon waarnemen. Daarna nog een klantje opgehaald in Narbonne, vlak aan de kust, en daarna teruggekoeteld naar Montpellier en daar de binnenlanden in, waar ik nu ben gestrand, in Cannes, maar een andere Cannes dan die aan de Cote de Azur. Deze hier ligt ten westen van Nimes en daar beginnen ze morgen om een uur of acht. Daarna weer terug naar Bellegarde naar een klant waar ik vanmorgen even voor twaalven was maar niettegenstaande het feit dat reeds vrijdag werd gebeld dat ik vandaag zou komen, moest men nog beginnen de artikelen te pakken en in te pakken. Jazeker, dit is ook Frankrijk, dit maak ik nog regelmatig mee, maar die mafkezen zullen het wel nooit leren.
Het is stil hier, stil! En aardedinker. Alleen de sterrenhemel verlicht de contouren van de bergen en de halve maan laat zich nog niet zien. Soms, maar heel soms, tuft er nog een eenzame automobilist langs. Maar dan is het weer stil, heel stil.

Aldus schreef ome Willem.
---

maandag 7 december 2009

Maandag na pakjesavond 2009.

Lyon, of even daarvoor. Tot zover kan ik in tien uur komen en daar ben ik nu dan ook, een nagenoeg gelijke opening als enkele weken geleden maar waar ik deze keer een aardige variant op aanbracht door na vanmorgen vroeg te zijn vertrokken en via onder meer Breda, Brussel, Charleroi, Rethel, Chalon, Vitry nu niet zoals enkele weken geleden de partij vervolgde met Brienne le Chateau, reed, maar verder ging over Saint-Dizier, Joinville en dan bij Chaumont over Langres naar Dijon reed en vanaf daar was het tot hier, Villefrance, dezelfde stelling. Tot de franse grens was het donker, maar droog gelukkig en dat veranderde bij het inrijden van het land van Bizet en Debussy. Vanaf Rocroi reeds was het somber en nevelig, eigenlijk gewoon een stevige mist en bij deze sombere weersomstandigheid ben ik maar naar een instrumentale versie van de evenzo dramatische en soms ook sombere opera Don Giovanni gaan luisteren door een plastic geluidsdragertje, ook wel CD geheten, in de in de cabine aanwezige afspeelapparatuur in te brengen door bovengemeld schijfje in de daarvoor bestemde opening te duwen en vervolgens een knop met het opschrift on in te toetsen.
En jawel, het weer en de muziek stemden aardig overeen en het gekke is dan dat een dergelijk harmonieus geheel de menselijke geest op bijzondere wijze voedt tot welzijn, vaak in tegenstelling tot het aanhoren bij sombere weersomstandigheden van a-tonale herrie van na Wagner waardoor je wellicht even verdoofd wordt, maar je je nadien nog somberder dan het sombere weer voelt.
Maar goed, daarna, even na Dijon, brak de zon steeds meer door en de temperatuur is nu gewoon zacht te noemen. Ik ga nog een rondje lopen en dan maar weer eens slapen. Morgen gaat de partij verder.

Aldus schreef ome Willem.
---

vrijdag 4 december 2009

Vrijdag voor pakjesavond.

Vandaag werkelijk een simpele dag gehad, hoor. Nijmegen gezien en daarna naar een gehucht boven Vaassen waarvan de naam mij nu al ontschoten is. En dan naar huis. Niets te melden. Niets? Ja, toch wel. Hoe mooi op een druilerige dag ook Nederland kan zijn, de Veluwe, naar ook de landerijen in de Gelderse Vallei waar het gras nog immer frisgroen gekleurd is. Alles verlaten. Verlaten? Toch niet helemaal, want het is een gegeven dat de natuur stilletjes wacht op de lente en ik wacht mee en kijk naar haar uit zoals de kinderen vandaag doen naar de cadeautjes van morgen.

Aldus schreef ome Willem.
---

Veluwe

Veluwe
Ook Nederland kent zijn rustige, lange wegen. Hier tussen Apeldoorn en Voorthuizen.
---

donderdag 3 december 2009

Sneller dan de plenner....

Dat was me wat, vandaag, maar ik kon er ook niet veel aan doen. Vanmorgen vroeg voor de file de stad Hamburg in gereden, net even voor de oude Elbe-bruggen waar zich nog een stuk oud havengebied bevind en waar nog hele oude bedrijven van vroeger tijden zijn gevestigd. Nadat ik mijn voertuig bij het laadadres had neergezet aldaar in de havenkantine een kop zwarte koffie en een broodje kaas versnaperd terwijl de meesten naast de koffie een braadworst aan het verorberen waren. Ja, zo vestig je jaar op jaar wel een record braadworstverorbering, al kunnen ze er in Polen ook wat van. Maar goed, mijn lading was nog niet klaar maar om zeven uur begon men er mee en elke pallet die klaar was ging mijn voertuig in. Zodoende was ik voor negenen klaar en snelde ik naar de autobaan richting Bremen, maar op de radio had men het al over vele kilometers "Stau" hetgeen wil zeggen dat er veel file staat. Ze zijn daar ook op diverse plaatsen met de weg bezig dus is dat filprobleem daar niet zo ongewoon. Dit alles meelde ik naar de afdeling plenning, ook dat ik maar overgegaan was om de oude weg, de B 75 maar af te rijden waar het trouwens ongekend stil was. En mooi, maar gewone wegen zijn doorgaans altijd erg mooi, de stadjes Dibbersen, Rotenburg en anderen, het moerasgebied waar je door komt en veelal door een bos met absoluut bladerloze bomen, maar dit keer geen lange schaduwen omdat het vandaag bewolkt en af en toe regenachtig was.
Zo kwam ik al snel bij Bremen de grote weg en even daarna ging ik de Autobahn weer af om via Cloppenburg en Lingen naar Nordhorn te rijden. Een kilometer of dertig na Cloppenburg ontving ik een meeltje, het was inmiddels half elf, dat er nog iets op te halen was in Hamburg. De plenner dacht werkelijk nog dat ik in Hamburg was en kon het eerst niet bevatten dat ik reeds geruime tijd op weg was naar het losadres. Ergo: kennelijk rijd ik sneller dan de plenner plent. Welaan. Teruggaan was geen optie meer, dus ben ik, na in Nordhorn nog wat duitse specialiteiten te hebben aangekocht, Nederland weer ingereden. Morgen lossen in Nijmegen, dus indien u mij morgen tussen ongeveer zeven en tien in levende lijfe wilt ontmoeten: op naar Nijmegen.

Aldus schreef ome Willem.
---

woensdag 2 december 2009

Woensdag de tweede december en erg koud.

Hier dan, vandaag. De temperatuur kwam nauwelijks boven nul, bij een adres zat het ijs vanmiddag nog aan de armleuning en daarbij wordt het even boven Hamburg om deze tijd vanaf half vier al duister. Zo ging ik hedenmorgen eerst de stad Hamburg zelf in, voor de file, en aldaar heb ik wat vroege hamburgers met mijn pakjes verblijd om daarna koers te zetten richting Warszawa, richting, want al na een half uurtje draaide ik weer af omdat de meest oostelijke klant ook weer zijn handel had. Daarna via Boitzenburg door, je zou haast zeggen, toendra's, naar Lueneburg en na nog een adresje koers gezet richting Haparanda. Boven Hamburg bij nog vijf adresjes consult afgelegd en toen, dat was bij Kiel, had ik geen pakjes meer dus is dat Haparanda niks meer geworden. Daarvandaan kalmpjes terug naar de plek waar ik gisteren stond en vanmorgen begon, Hamburg dus en de temperatuur daalt, daalt maar. Neemt niet weg dat de omgeving boven Hamburg best wel wat heeft, iets mysterieus deze tijd van het jaar omdat de hele dag de zon maar laag blijft hangen en je je een beetje in een surrealistische wereld waant. Ik dan. Tot slot: de noord-west kust heeft de benaming Noord Friesland en daar kwam ik vandaag achter. Had daar nog niet van gehoord dus heb ik dat voor vandaag maar weer tot mij genomen.

Aldus schreef ome Willem.
---

Kiel-Bad Segeberg.

Kiel-Bad Segeberg.
Even na drie uur en de duisternis valt al enigszins in. Het wordt ook subiet kouder.
---

Schleswig-Holstein.

Schleswig-Holstein.
De eerste rijp op de bomen het was ook aldenaars koud vannacht.
---

dinsdag 1 december 2009

Oost Friesland.

Oost Friesland.
Lange, eindeloze wegen met mooie vergezichten. Let ook op de lange schaduwen.
---

Tussen de Oostfriezen.

Nadat ik vanmorgen een uur of vier -ja, ja, ik weet het, u lag nog op uw linker of rechter oor- vertrok en daarbij vergezeld werd van een schitterende nagenoeg volle maan en mijn weg mede door haar glans werd verfraaid kreeg ik om een uur of vijf storing, en wel storing aan het ingebouwde tolkastje waarmee de duitse tol wordt afgerekend a raison ca 30 cent per gereden autobahnkilometer. Het apparaat gaf een foutcode aan die ik noch de reperateur, die ik telefonisch raadpleegde, konden thuisbrengen. Later op de dag zouden we verder kijken en het euvel noopte mij niet van de autobahn gebruik te maken hetgeen voor mij bepaald geen ongerief is. Daardoor reed ik via Denekamp naar Nordhorn, zoals iedereen dat 25 jaar geleden deed, en verder naar loeningen waar ik een eerste adresje achterliet en daarna via Cloppenburg naar een dorpje onder Oldenburg en vervolgens kachelde ik naar Aurich wat midden in het fraaie Oost Friesland, met zijn fascinerende vergezichten en in deze tijd zijn lange schaduwen, ligt. Trouwens: Kenners beweren dat hier de meest domme burgers van de Europese Unie wonen, gevolgd op de voet door Vlaanderen, maar ook die kennis trek ik, zoals zoveel als waarheid geopperde stellingen, ernstig in twijfel. Immers: ooit schreef Nietszche: "Jede Wahrheit ist ein art of Irrtum, ohne welcher ein Mensch nicht leben kan". Na mijn adresje in Aurich te hebben afgehandeld ben ik langs de dealer in Westerstede gereden die het euvel verhielp waarna ik de grote weg naar Hamburg nam om ook daar wat mensen met mijn pakjes te verblijden die overigens tot morgen moeten wachten. Ach, het is de tijd van kort licht en lange schaduwen, van het gevaar dat ik er depri van word wat ik weet te ondermijnen door voldoende chocolade tot mijk te nemen, dus ook vandaag genoot ik van het prachtige Oostfriese weidse landschap, ja, zelfs van de ondergaande zon tussen Bremen en Hamburg die ik in mijn spiegel -als u even nadenkt kon dat natuurlijk alleen via mijn spiegel- waarnam terwijl recht voor mij alweer de volle maan glimstralend naar mij keek.

Aldus schreef ome Willem.
---